Is Brussels Airlines belangrijk voor Lufthansa?

Van de Voorde: "Ik durf er gif op in te nemen dat Lufthansa volgend jaar de hoofdaandeelhouder wordt van Brussels Airlines. Vandaag hebben de Duitsers een belang van 45 procent, maar ze hebben het recht tot verwerving van alle aandelen. Waarom willen de Duitsers dat? Brussels Airlines doet het eindelijk goed, na jaren van verlies. De luchthaven van Brussel is een breekijzer tussen de grote luchthavens van Parijs en Amsterdam. Bovendien werpt Brussels Airlines een dam op tegen Ryanair. Als de Ierse prijsbreker vec...

Van de Voorde: "Ik durf er gif op in te nemen dat Lufthansa volgend jaar de hoofdaandeelhouder wordt van Brussels Airlines. Vandaag hebben de Duitsers een belang van 45 procent, maar ze hebben het recht tot verwerving van alle aandelen. Waarom willen de Duitsers dat? Brussels Airlines doet het eindelijk goed, na jaren van verlies. De luchthaven van Brussel is een breekijzer tussen de grote luchthavens van Parijs en Amsterdam. Bovendien werpt Brussels Airlines een dam op tegen Ryanair. Als de Ierse prijsbreker vecht in Brussel, dan zal hij niet in Frankfurt tegen Lufthansa gaan vechten."Van de Voorde: "De hoge Belgische brutolonen maken het scenario van louter een lagekostenmaatschappij onmogelijk. Brussels Airlines is veel meer dan dat. Het sterke punt is Afrika, vooral Centraal-Afrika. België heeft daar een netwerk uitgebouwd van mensen die in de voormalige kolonie actief waren. Dat netwerk is onvervangbaar. In Afrika is er nu wel concurrentie van luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten en Turkije, maar zij hebben dat voormalige koloniale netwerk niet."Van de Voorde: "We moeten daar niet naïef in zijn: die maatschappijen worden gesubsidieerd. Maar hun commerciële draagkracht is ongelooflijk groot. Ze bestellen honderden vliegtuigen bij Airbus en Boeing. Ik vrees dat een klacht van de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen tegen deloyale concurrentie daarom op een sisser zal aflopen."Van de Voorde: "Als de Duitsers het slim spelen en rekening houden met de Belgische complexiteit zullen ze de Belgische overheid meevragen als aandeelhouder. Bijvoorbeeld via een belang van 20 procent. Maar Brussels Airlines is gewoon een laboratorium voor Lufthansa, net zoals dat ook het geval is met die andere dochterbedrijven Austrian Airlines en Swiss. Lufthansa voerde in oktober een gesegmenteerde tarievenstructuur in, die bijna een kopie is van het systeem bij Brussels Airlines. Dat is geen toeval. De prijszetting bij Brussels Airlines zit heel goed. Je krijgt waarvoor je betaalt."Van de Voorde: "Een jaar geleden, en niet toevallig ook net voor het begin van een vakantie, hadden we dezelfde discussie. Het hangt gewoon samen met platte positioneringsdrang van vakbondsmensen. Zij moeten echt oppassen met hun verklaringen, want Brussels Airlines is uiteraard wel heel afhankelijk van Lufthansa. Als de Duitsers de stekker toch zouden uittrekken, ziet het er heel slecht uit voor de Belgische luchtvaartmaatschappij. Niet alleen hangt ze aan een kredietlijn van 100 miljoen euro uit Duitsland, ze zou bovendien op zoek moeten naar een nieuwe kapitaalverschaffer."