Brussels Arlines was aanvankelijk van plan om vanaf volgende maand zijn capaciteit uit te breiden. Maar de lopende onderhandelingen met de Belgische overheid over financiële steun gooien roet in het eten. Het gaat om langeafstandsvluchten in de eerste week van augustus. Die voor de tweede week staan voorlopig nog wel gepland, in de hoop dat er tegen dan een akkoord wordt bereikt met de overheid. Voor de geschrapte vluchten hadden al zo'n 7.000 mensen gereserveerd. Brussels Airlines gaat nu op zoek naar een oplossing. 'In de eerste plaats zoeken we een alternatieve vlucht. Maar ook uitstel van de reis of terugbetaling, indien de passagier dat wenst, behoort tot de mogelijkheden', zegt de woordvoerster.

'De gesprekken met de regeringzijn erg complex en hebben nog niet tot een resultaat geleid', aldus CEO Vranckx. 'Aangezien onze financiële situatie aan het verslechteren is, stellen we de uitbreiding van de geplande capaciteit uit', voegt hij toe. De luchtvaartmaatschappij blijft tot nader order vliegen met twee langeafstandstoestellen en 21 korteafstandstoestellen, luidt het.

Hoe benard de financiële situatie bij de luchtvaartmaatschappij precies is, blijft onduidelijk. De CEO wijst erop dat het management hard gewerkt heeft om het bedrijf door de crisis te loodsen 'door de cashreserves en contracten actief te beheren'. Er werd ook al een sociaal plan afgesloten met de sociale partners. En moedermaatschappij Lufthansa heeft ook haar vertrouwen in Brussels Airlines als één van de vier netwerkdochters bevestigd, klinkt het.

Belgische overheid

De belangrijkste pijler is de financiële steun die de Belgische regering wil geven om Brussels Airlines overeind te houden. De CEO merkt daarbij op dat alle andere zustermaatschappijen (Lufthansa, Swiss en Austrian Airlines) allemaal hun financiële steun toegezegd hebben gekregen van hun respectievelijke overheden.

Op het kabinet van bevoegd minister Alexander De Croo (Open VLD) wordt beklemtoond dat de Belgische overheid zich de voorbije maanden tijdens de gesprekken steeds bijzonder redelijk en geëngageerd heeft opgesteld. 'We hebben meegewerkt aan het opstellen van een business plan dat erop gericht is ook in de toekomst de tewerkstelling te verzekeren en de omslag te maken naar winstgevende groei. Nu komt het erop aan dat ook de Duitse aandeelhouder voldoende garanties geeft over een correcte uitvoering', klinkt het. In dat verband wordt verwezen naar de mislukte poging om Brussels Airlines te integreren in de lagekostenmaatschappij Eurowings.

Minister De Croo geeft later vandaag in de Kamercommissie een update van het dossier.

Brussels Arlines was aanvankelijk van plan om vanaf volgende maand zijn capaciteit uit te breiden. Maar de lopende onderhandelingen met de Belgische overheid over financiële steun gooien roet in het eten. Het gaat om langeafstandsvluchten in de eerste week van augustus. Die voor de tweede week staan voorlopig nog wel gepland, in de hoop dat er tegen dan een akkoord wordt bereikt met de overheid. Voor de geschrapte vluchten hadden al zo'n 7.000 mensen gereserveerd. Brussels Airlines gaat nu op zoek naar een oplossing. 'In de eerste plaats zoeken we een alternatieve vlucht. Maar ook uitstel van de reis of terugbetaling, indien de passagier dat wenst, behoort tot de mogelijkheden', zegt de woordvoerster.'De gesprekken met de regeringzijn erg complex en hebben nog niet tot een resultaat geleid', aldus CEO Vranckx. 'Aangezien onze financiële situatie aan het verslechteren is, stellen we de uitbreiding van de geplande capaciteit uit', voegt hij toe. De luchtvaartmaatschappij blijft tot nader order vliegen met twee langeafstandstoestellen en 21 korteafstandstoestellen, luidt het. Hoe benard de financiële situatie bij de luchtvaartmaatschappij precies is, blijft onduidelijk. De CEO wijst erop dat het management hard gewerkt heeft om het bedrijf door de crisis te loodsen 'door de cashreserves en contracten actief te beheren'. Er werd ook al een sociaal plan afgesloten met de sociale partners. En moedermaatschappij Lufthansa heeft ook haar vertrouwen in Brussels Airlines als één van de vier netwerkdochters bevestigd, klinkt het. De belangrijkste pijler is de financiële steun die de Belgische regering wil geven om Brussels Airlines overeind te houden. De CEO merkt daarbij op dat alle andere zustermaatschappijen (Lufthansa, Swiss en Austrian Airlines) allemaal hun financiële steun toegezegd hebben gekregen van hun respectievelijke overheden.Op het kabinet van bevoegd minister Alexander De Croo (Open VLD) wordt beklemtoond dat de Belgische overheid zich de voorbije maanden tijdens de gesprekken steeds bijzonder redelijk en geëngageerd heeft opgesteld. 'We hebben meegewerkt aan het opstellen van een business plan dat erop gericht is ook in de toekomst de tewerkstelling te verzekeren en de omslag te maken naar winstgevende groei. Nu komt het erop aan dat ook de Duitse aandeelhouder voldoende garanties geeft over een correcte uitvoering', klinkt het. In dat verband wordt verwezen naar de mislukte poging om Brussels Airlines te integreren in de lagekostenmaatschappij Eurowings. Minister De Croo geeft later vandaag in de Kamercommissie een update van het dossier.