Brussels Airlines daagt Ryanair uit in prijzengevecht

© belga

Brussels Airlines lanceert een nieuwe lowcostformule Check&Go, waarmee de maatschappij de concurrentie aangaat met onder meer de Ierse prijsvechter Ryanair. Dat heeft CEO Bernard Gustin bekendgemaakt tijdens een persconferentie.

CEO Gustin beloofde in zijn toelichting retourvluchten vanaf 69 euro, evenwel zonder ingecheckte bagage of maaltijd.

“Als we een autoconstructeur waren, dan zou ik zeggen dat we onze drie modellen vernieuwen en er een vierde bij creëren”, aldus Gustin. De CEO maakt zich sterk dat Brussels Airlines een ‘ extreem concurrentieel aanbod’ in petto heeft.

Vier formules

De klant krijgt vanaf 1 september 2014 keuze uit vier formules voor Europese vluchten: Check&Go, Light&Relax, Flex&Fast en Biz&Class. Het prijzengevecht gaat gepaard met een nieuwe slogan: “We go the extra smile”.

Service

Commercieel directeur Lars Redeligx benadrukte dat de goedkope tickets gepaard zullen gaan met een degelijke service. “Het zijn goedkope vluchten, maar niet met de stress van lowcostmaatschappijen”, verduidelijkte hij. Dat zou onder meer betekenen dat klanten bijvoorbeeld niet zullen moeten betalen als ze hun ticket vergeten af te printen.Toestanden met gestrande reizigers die niet weten waar ze moeten zijn voor hulp, zullen volgens Redeligx niet voorkomen.

Bodemprijs van 69 euro

Hoeveel tickets er aan de bodemprijs van 69 euro verkocht zullen worden, wilde Brussels Airlines vooralsnog niet kwijt. “We zullen ervoor zorgen dat er voldoende zijn en we zullen klanten ook helpen om de tickets van 69 euro te vinden op onze website”, verklaarden de toplui. Bij Brussels Airlines geldt vanaf septembrer ook de formule: ‘hoe vroeger men boekt, hoe groter de kans op een goedkoop ticket’. Wie toch bagage mee wil nemen, betaalt voor een retourticket 30 euro extra.

Goedkopere tickets door kostenbesparingen

De goedkopere tickets komen er overigens niet zomaar. Brussels Airlines zette daarvoor al flink de schaar in de kosten. “We hebben de kosten tussen 2012 en 2013 met 10 procent verminderd en in de eerste helft van 2014 is het verder gedaald. Indien niet, zou dit een zeer gevaarlijke strategie zijn. De eenheidsprijs daalt immers en dat zal niet meer omkeren,” aldus Gustin.

Jobs

Als een bedrijf kostenbesparingen aankondigt, volgt daar vaak banenverlies op. Maar dit keer niet zo bij Brussels Airlines, zo blijkt. “Integendeel, we creëren nieuwe jobs. We krijgen nieuwe collega’s voor cabin crew en jonge piloten en we werven ook managers in opleiding aan. Het gaat erom dat de efficiëntie de hoogte in gaat. Het aantal reizigers per werknemer stijgt, maar toch hebben we nog extra staf nodig,” zei commercieel directeur Redeligx. Brussels Airlines telt ongeveer 3.500 werknemers. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content