Op 9 mei vorig jaar kocht Bavaria het Belgische Palm. Voorlopig heeft de onderneming een juridisch belang van 60 procent. In 2021 wordt de resterende 40 procent gekocht, maar de Belgische brouwer wordt al volledig economisch geconsolideerd in de balansen van de Nederlandse brouwer. Die meldt ook al het volledige overnamebedrag: 78,8 miljoen euro.
...

Op 9 mei vorig jaar kocht Bavaria het Belgische Palm. Voorlopig heeft de onderneming een juridisch belang van 60 procent. In 2021 wordt de resterende 40 procent gekocht, maar de Belgische brouwer wordt al volledig economisch geconsolideerd in de balansen van de Nederlandse brouwer. Die meldt ook al het volledige overnamebedrag: 78,8 miljoen euro.Dat is een wel heel mooie prijs voor een brouwer die tussen 2012 en 2014 bedrijfsverlies leed. Vanaf 2015 ging het beter met Brouwerij Palm, met een bedrijfswinst van iets meer dan 1 miljoen euro, bij een omzet van 49 miljoen euro. De operationele kasstroom bedroeg circa 4,6 miljoen euro in 2015. Bavaria betaalt dus 131.000 euro per verkochte hectoliter van brouwerij Palm in 2015 (een volume van 0,6 miljoen hectoliter).De Nederlanders verwachten dan ook bijzonder veel van hun Belgische aanwinst. Bavaria is in handen van de familie Swinkels. De zevende generatie staat er aan het roer. Het directiecomité bestaat uit vijf telgen van de familie. Er werken 25 mensen van de familie in het bedrijf. "Het hoogtepunt in 2016 was de overname van Palm Belgian Craft Brewers. We wilden de ultieme portfoliospeler worden. Die wens is grotendeels vervuld", meldt de voorzitter van het directiecomité en COO Jan-Renier Swinkels in het jaarverslag 2016. "We zullen de Palm-merken versterken, versnellen en overtreffen. Dat kan door onze internationale distributiekracht". Vult marketingdirecteur Pieter Swinkels aan: "De markt voor speciale bieren blijft groeien. Consumenten zoeken authenticiteit, vakmanschap, beleving. Alles waar Palm voor staat".PALM Belgian Craft Brewers is de grootste overname in de geschiedenis van Bavaria. "Deze overname biedt een enorme toegevoegde waarde aan de groei- en portfoliostrategie van Bavaria", vindt Frank Swinkels, CFO van Bavaria. "Wij zijn blij dat we al mooie resultaten hebben kunnen boeken. Onze Belgische bieren zoals Palm, Rodenbach, Brugge Tripel en Cornet zijn al in meer dan tien landen, waar Bavaria al langer bier verkoopt, geïntroduceerd. In België is het tij gekeerd, we groeiden er met bijna 10 procent. Bavaria heeft er bovendien kunnen profiteren van de bestaande handelskanalen van Palm. 2016 was een jaar waarin veel is gebeurd, we hebben stappen gezet maar realiseren ons dat we nog veel werk voor de boeg hebben. Nog heel wat voordelen van de overname moeten worden verzilverd. Het integratieteam maakt versneld werk van de geformuleerde speerpunten: samen meer verkopen, de kennis van onze Belgische bieren verhogen, het optimaliseren van de productie, en ook de implementatie van SAP-software. "Brouwerij Palm kende dus een goed 2016, met een volumegroei van bijna een tiende. Vooral het roodbruine bier Rodenbach, het abdijbier Steenbrugge en de ambachtelijke afdeling Arthur's Legacy, deden het goed. Maar helemaal een succes was het zware blonde bier Cornet. Dat steeg 262 procent in volume, en was daarmee het snelst groeiende bier in de Belgische markt. Cornet stond in 2015 voor 5000 hectoliter. Het volume zou in 2016 circa 13.100 hectoliter bedragen. De klim is vooral het gevolg van de veel ruimere verkoop van Cornet sinds vorig jaar via de winkels. Ook de horecaverkoop bleef erop vooruitgaan.Bavaria produceerde vorig jaar 7 miljoen hectoliter, en haalde een omzet van 610 miljoen euro (474 miljoen euro daarvan, of 77 procent, komt van bier). De bedrijfswinst bedroeg 46 miljoen euro. Er werken 1441 mensen. De ambities zijn hoog: tegen 2020 moet de omzet naar 1 miljard euro, bij een minstens gelijk blijvende winstmarge.