Brouwerij Palm maakt alweer verlies

© .
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Terwijl de Belgische brouwers van speciale bieren mooie cijfers kunnen voorleggen, boekt Brouwerij Palm al voor het derde jaar op rij een bedrijfsverlies. In 2014 liep het verlies op tot 1,3 miljoen euro.

Brouwerij Palm uit Steenhuffel in Vlaams-Brabant blijft op de sukkel. Ook in 2014 werd weer een bedrijfsverlies geboekt. Deze keer liep het op tot 1,3 miljoen euro, tegenover 392.000 euro in 2013. Het is al het derde jaar op rij met dat Brouwerij Palm een bedrijfsverlies moet opbiechten. 2012 was het slechtste jaar, met een verlies van 2,85 miljoen euro. Ook met de omzet gaat het de verkeerde richting uit. In 2005 haalde de onderneming nog een omzet van 59,4 miljoen euro, vorig jaar was dat 52,5 miljoen euro (een daling met 0,5% tegenover 2013).

Druk op de biermarkt

De brouwer belooft al enkele jaren een kentering, maar die is nog niet in zicht. Meer nog: de oorzaken van de slechte prestaties zijn grotendeels dezelfde als in 2012. Brouwerij Palm klaagt over de druk op de biermarkt in België en Nederland, de belangrijkste exportmarkt. De boosdoeners zijn de strengere wetgeving voor alcohol en tabak, en de sterkere focus van de pilsbrouwers op hun eigen merken in de horeca. Daardoor heeft Palm het moeilijker op die horecamarkt, het belangrijkste verkoopkanaal voor de brouwer.

De export en de lancering van nieuwe speciale bieren moesten soelaas beiden. Maar aan die export wordt al een decennium getimmerd, met voorlopig beperkte resultaten, terwijl de Belgische brouwers net op die markten sterk vooruitgaan. De nieuwe exportmarkten voor Palm zijn nu Frankrijk en China.

Brouwerij Palm belooft nog maar eens beterschap, onder meer via een besparingsplan. Vorig jaar daalde het aantal werknemers met 18, naar 200. Sinds 2007 is al een zesde van het aantal werknemers verdwenen. Een lichtpuntje is de solide balans van de nv Palm Breweries en zijn controlerende holding nv Diepensteyn. De familiale holding rond Jan Toye boekte vorig jaar winst.

Zwaardere bieren

Andere grotere Belgische brouwers doen het merkelijk beter (zie tabel). Duvel Moortgat maakte recordcijfers bekend, en ook Brouwerij Haacht en AB InBev Belgium doen het meer dan behoorlijk, terwijl ze met dezelfde problemen te maken hebben als Brouwerij Palm.

Brouwerij Palm is sterk actief in het segment van de dorstlessende bieren: witbieren en amberbieren (het merk Palm), die vooral op warme dagen worden gedronken. Dat segment ging achteruit van 623.442 hectoliter in 2005 naar 308.988 hectoliter vorig jaar. Een daling met ruim de helft, terwijl de algemene Belgische biermarkt in die periode met 14,5 procent kromp tot 8,1 miljoen hectoliter.

“Daarom hebben we in 2013 een strategische reflectie gemaakt”, duidt Peter Buelens, de woordvoerder van Brouwerij Palm. “We focussen steeds meer op onze degustatiebieren. Dat zijn zwaardere bieren, die wel nog groeien. Dat aandeel in ons volume klimt dus.” Het aandeel van de degustatiebieren in het totale volume klimt van 7 procent in 2013 naar een verwachte 18 procent dit jaar. Voorbeelden zijn Rodenbach Grand Cru, Cornet en Steenbrugge Tripel.

Maar die klim compenseert nog niet de volumedaling van het merk Palm, nog altijd het meest verkochte merk in volume. Toch verwacht de brouwer opnieuw bedrijfswinst vanaf dit jaar. “Voorlopig zitten we nog altijd op schema voor winst”, meldt Peter Buelens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content