De groep London First zegt in een brief aan de Britse minister van Financiën Rishi Sunak, die persagentschap Bloomberg kon inkijken, dat Eurostar nood heeft aan 'een snel optreden om zijn toekomst veilig te stellen'. De brief werd ondertekend door 25 bedrijfsleiders en wetenschappers.

Ook Christophe Fanichet, de CEO van SNCF Voyageurs, de tak van het Franse spoorbedrijf dat de Eurostar mee beheert, meldde eerder al dat Eurostar zich 'in zeer kritieke toestand' bevindt. Het bedrijf dat spoort tussen Londen en het Europese vasteland, mocht in 2020 85 procent minder passagiers verwelkomen. Volgens de topman van SNCF Voyageurs ligt het bedrijf 'aan het infuus'.

Strengere coronamaatregelen

Momenteel rijdt dagelijks nog één Eurostar-trein heen en terug tussen Parijs en Londen, waar er voor de uitbraak van de pandemie nog tot twee treinen per uur waren.

De situatie wordt er voor Eurostar overigens niet makkelijker op, nu Parijs strengere coronamaatregelen genomen heeft voor reizigers die uit Groot-Brittannië komen.

Eurostar is voor 55 procent in handen van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, 40 procent van de aandelen bevinden zich bij het consortium Patina Rail en de laatste 5 procent is in handen van de NMBS.

De groep London First zegt in een brief aan de Britse minister van Financiën Rishi Sunak, die persagentschap Bloomberg kon inkijken, dat Eurostar nood heeft aan 'een snel optreden om zijn toekomst veilig te stellen'. De brief werd ondertekend door 25 bedrijfsleiders en wetenschappers. Ook Christophe Fanichet, de CEO van SNCF Voyageurs, de tak van het Franse spoorbedrijf dat de Eurostar mee beheert, meldde eerder al dat Eurostar zich 'in zeer kritieke toestand' bevindt. Het bedrijf dat spoort tussen Londen en het Europese vasteland, mocht in 2020 85 procent minder passagiers verwelkomen. Volgens de topman van SNCF Voyageurs ligt het bedrijf 'aan het infuus'. Momenteel rijdt dagelijks nog één Eurostar-trein heen en terug tussen Parijs en Londen, waar er voor de uitbraak van de pandemie nog tot twee treinen per uur waren. De situatie wordt er voor Eurostar overigens niet makkelijker op, nu Parijs strengere coronamaatregelen genomen heeft voor reizigers die uit Groot-Brittannië komen. Eurostar is voor 55 procent in handen van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, 40 procent van de aandelen bevinden zich bij het consortium Patina Rail en de laatste 5 procent is in handen van de NMBS.