Momenteel zijn Parcels&Logistics en Mail&Retail nog twee aparte organisaties, elk met hun eigen management. Maar volgens Le Soir zou er binnenkort nog slechts één structuur bestaan, met één directie.

Op die manier wil het bedrijf een antwoord bieden op de aanhoudende daling van de brievenpost (-5 à 10 procent per jaar), die deels gecompenseerd wordt door de zeer sterke groei in de pakjesactiviteit (+56 procent in 2020). Door beide activiteiten samen te voegen, zou een deel van het personeel verplaatst kunnen worden en zou de efficiëntie van bpost kunnen verbeteren, door synergieën te creëren.

Bpost wilde maandag weinig commentaar kwijt op het bericht, enkel dat 'het bedrijf niet afhankelijk wil zijn van brievenpost, maar zijn toekomst op een economisch duurzame manier en op lange termijn wil veiligstellen'.

Bij de vakbonden is te horen dat zij zelf nog niet op de hoogte zijn van de details van de plannen van bpost, maar op het eerste gezicht zijn ze er niet tegen gekant. 'Het is altijd beter dat er eenheid is', zegt Paul Herregodts van VSOA Post onder meer.

Geert Cools van ACOD Post wijst er bovendien op dat er de facto al een integratie is op het terrein. 'Puur praktisch op de werkvloer leveren al postbodes zowel brieven als pakjes af op hun ronde', zegt hij. De vakbondsman wacht nu op de details voor hij een oordeel velt. 'We weten dat ze kostenefficiënt willen zijn, maar de ondersteuning van de werknemers op het terrein is belangrijk', benadrukt hij wel.

Momenteel zijn Parcels&Logistics en Mail&Retail nog twee aparte organisaties, elk met hun eigen management. Maar volgens Le Soir zou er binnenkort nog slechts één structuur bestaan, met één directie. Op die manier wil het bedrijf een antwoord bieden op de aanhoudende daling van de brievenpost (-5 à 10 procent per jaar), die deels gecompenseerd wordt door de zeer sterke groei in de pakjesactiviteit (+56 procent in 2020). Door beide activiteiten samen te voegen, zou een deel van het personeel verplaatst kunnen worden en zou de efficiëntie van bpost kunnen verbeteren, door synergieën te creëren. Bpost wilde maandag weinig commentaar kwijt op het bericht, enkel dat 'het bedrijf niet afhankelijk wil zijn van brievenpost, maar zijn toekomst op een economisch duurzame manier en op lange termijn wil veiligstellen'.Bij de vakbonden is te horen dat zij zelf nog niet op de hoogte zijn van de details van de plannen van bpost, maar op het eerste gezicht zijn ze er niet tegen gekant. 'Het is altijd beter dat er eenheid is', zegt Paul Herregodts van VSOA Post onder meer. Geert Cools van ACOD Post wijst er bovendien op dat er de facto al een integratie is op het terrein. 'Puur praktisch op de werkvloer leveren al postbodes zowel brieven als pakjes af op hun ronde', zegt hij. De vakbondsman wacht nu op de details voor hij een oordeel velt. 'We weten dat ze kostenefficiënt willen zijn, maar de ondersteuning van de werknemers op het terrein is belangrijk', benadrukt hij wel.