Niets dan tevreden gezichten bij de premiummerken Audi, BMW, Mercedes en Volvo op het Autosalon. Zij hebben alweer een topjaar achter de rug. Hun marktaandeel steeg vorig jaar naar 27 procent. Een dominante rol is weggelegd voor Audi, BMW en Mercedes (21%).
...

Niets dan tevreden gezichten bij de premiummerken Audi, BMW, Mercedes en Volvo op het Autosalon. Zij hebben alweer een topjaar achter de rug. Hun marktaandeel steeg vorig jaar naar 27 procent. Een dominante rol is weggelegd voor Audi, BMW en Mercedes (21%)."Met 33.586 verkochte wagens, een stijging met 15,4 procent, was 2016 alweer een recordjaar", glundert Christoph Vloebergh, de woordvoerder van Mercedes in België. "We lanceerden in 2016 een offensief van nieuwe modellen. Vooral de compactere modellen, de A- tot C-reeks, blijven het goed doen. In 2011 gingen we door de grens van 20.000 wagens. In 2014 overschreden we de kaap van 25.000 wagens. Nu hebben we ons zesde recordjaar op rij achter de rug. En ook in 2017 verwachten we verdere groei."Toch blijft het Duitse premiummerk met beide voeten op de grond. "We zien wel waar we dit jaar uitkomen. De teller staat sinds begin dit jaar weer op nul. De volumeverkoop is geen doelstelling op zich. Belangrijker is dat onze dealers signaleren dat ze vorig jaar alle records klopten in omzet en winstgevendheid. Want hoe meer volume wij halen, hoe meer omzet onze dealers uit de dienst na verkoop kunnen genereren."Mercedes klopte het voorbije jaar zijn eeuwige rivaal Audi met enkele honderden stuks. Die zakt met 33.225 wagens naar de zevende plaats. Mercedes palmt de zesde plaats in. "Maar ook voor ons was 2016 een recordjaar", laat Denis Gorteman, de CEO van D'Ieteren Auto, weten. D'Ieteren Auto is de invoerder in België van alle merken van Volkswagen Groep, en daarmee de marktleider in ons land. De groei was vooral te danken aan het nieuwe model van de Audi A4. Dat was het meest verkochte model in het segment van de bedrijfswagens. Maar Audi lanceerde in totaal twintig nieuwe modellen. En er zitten nog nieuwigheden in de pijplijn. Zo wordt in de fabriek in Vorst de nieuwe, volledig elektrische SUV gemaakt. Die moet vanaf 2018 op de markt komen."Ik ben bijzonder tevreden over de resultaten van 2016 voor D'Ieteren, zeker gezien de omstandigheden", stelt Denis Gorteman. Hij refereert aan Dieselgate, het schandaal rond sjoemelsoftware in de dieselwagens van Volkswagen. "Ons marktaandeel in België daalde lichtjes, waar we een lichte groei hadden verwacht. Maar in 2017 gaan we opnieuw voor groei van het marktaandeel. Dit Autosalon is daarbij zeer belangrijk. De salonperiode duurt voor ons tot eind februari en is goed voor een derde van onze jaarverkoop."Met Audi, waar 70 procent van de volumeverkoop bestemd is voor de leasemarkt (een groeimarkt), maakt D'Ieteren zich in 2017 alweer op voor een recordjaar. Twee nieuwe modellen en de aanhoudend sterke verkoop van de Audi A4 moeten die opdracht klaren.Audi en Mercedes zijn dus in goeden doen, maar ze worden geklopt door een andere Duitser. BMW nestelde zich vorig jaar met 40.227 verkochte wagens aan de top van het premiumsegment en op de derde plaats van de Belgische automarkt. "België heeft de hoogste gemiddelde verkoop per inwoner van BMW-wagens in de wereld", stelt Peter Henrich, de kersverse algemeen directeur van BMW België. "Maar volumegroei is niet alles. Ook de winstgevendheid is belangrijk. Onze elektrische en hybride vloot bijvoorbeeld wordt steeds meer uitgebreid. Vorig jaar verkochten we 500 exemplaren van de volledig elektrische i3, en ook daarmee zijn we marktleider."Het Zweedse Volvo volgt op wat afstand van de Duitsers, maar beleefde ook een recordjaar. Met 18.611 verkochte wagens staat Volvo op de twaalfde plaats in de Belgische rangschikking. "We haalden ruim 5 procent volumegroei en er was een goed evenwicht tussen de modellen", merkt René Aerts, de woordvoerder voor België. "Die groei zou in 2017 moeten aanhouden. We willen naar 25.000 verkochte wagens in 2020. Dat de Duitse premiummerken sterker staan, stoort ons niet. Ook op wereldniveau is er een groot volumeverschil."Volvo verkoopt driekwart van zijn wagens via de leasemarkt. Bij Mercedes is dat de helft, bij BMW de helft rechtstreeks en nog eens een kwart via het gebruik door particulieren van de auto als bedrijfswagen.In die leasemarkt heeft Jaguar nog een lange weg te gaan. Iets meer dan een tiende van het merk gaat naar de leasemarkt. Een zakenman kiest blijkbaar nog steeds liever voor de andere premiummerken. Toch zag Jaguar zijn verkoop in 2016 ruim verdubbelen: van 1403 naar 2991 wagens. "Die extra verkoop is volledig te danken aan de lancering van ons SUV-model F-Pace. We maken steeds meer modellen voor een breder publiek", meldt woordvoerder Isabelle Michiels. "De instapprijs van 43.000 euro maakt het model interessant. De vergelijkbare modellen van onze concurrenten zijn duurder." In 2017 verwacht Jaguar een aanhoudende groei.