Bombardier schrapt 7.000 banen

© belga

De noodlijdende Canadese producent van treinen en vliegtuigen Bombardier gaat 7.000 banen schrappen. Dat werd bekendgemaakt bij de presentatie van teleurstellende vierdekwartaalcijfers. Bombardier heeft ook een site in Brugge.

Bombardier telt op dit moment ongeveer 74.000 mensen. Het bedrijf kampt echter met vertragingen en kostenoverschrijdingen bij de ontwikkeling van de nieuwe C-serie, een vliegtuig dat de concurrentie aan zou moeten gaan met de Boeing 737 en de Airbus A320.

Het bedrijf is nu van plan 7.000 banen te schrappen. De meeste ontslagen vallen bij de afdeling voor treinen, waar 3.200 banen worden geschrapt. Ook de afdeling waar vliegtuigonderdelen worden gebouwd, wordt geviseerd. Daar wil het bedrijf 2.500 banen schrappen. Voorts sneuvelen er 800 banen in een afdeling ruimtevaart en 500 bij de afdeling zakenvliegtuigen.

Bombardier behoort tot de belangrijkste ondernemingen in de provincie Quebec, die eerder al te hulp schoot. Dat redde de beurskoers echter niet, die kelderde.

Woensdag werd bekend dat Bombardier in het laatste kwartaal van zijn boekjaar quitte speelde, waar een kleine winst werd voorzien. De omzet kwam uit op iets meer dan 5 miljard dollar, waar kenners rekenden op meer.

Wel werd er een voorlopige deal gesloten met Air Canada voor de levering van 45 toestellen uit de C-serie. Het nieuwe jaar wordt gezien als een ‘overgangsperiode’.

‘Geen gevolgen voor Brugge’

Volgens Edwin Van Vlierberghe, general manager van de Bombardier-site in Brugge, zal de ontslagronde niet meteen gevolgen hebben voor de vestiging in Brugge. Toch zal er een actieplan worden opgemaakt met de vakbonden om de moeilijke periode tot 2018, wanneer de productie van het NMBS-order start, te overbruggen.

Het personeel bij Bombardier in Brugge werd inmiddels door de directie ingelicht. De vakbonden reageren toch ongerust. “We evolueren naar een werkvolume van 30 procent voor de arbeiders tegen midden 2016. Met de huidige ingeschreven bestellingen, inclusief de nieuwe dubbeldeksrijtuigen M7, evolueert Brugge naar een maximum bezetting voor ongeveer tachtig procent van de arbeiders tegen eind 2018”, aldus ACV Metea. “De vakbonden zijn dan ook bezorgd hoe dit probleem door het management zal aangepakt worden en zijn vragende partij om de dalperiode te overbruggen zonder sociaal plan, met andere woorden zonder ontslagen.” Zo willen ze een deel van productie van andere sites naar Brugge halen.

De directie meldde in een reactie daarmee bezig te zijn. Zo bestaat de mogelijkheid dat een deel van de productie uit Duitsland naar Brugge komt.

(Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content