Jambon bracht dinsdag een bezoek aan de site, waar zo'n 1.000 arbeiders aan de slag zijn. Op de werf wordt 18 uur per dag gewerkt, in shiften. Tijdens de zomermaanden wordt er tijdens de heetste uren van de dag niet gewerkt, benadrukt het bouwbedrijf. Besix staat in voor de constructiewerken, terwijl het Japanse Hitachi de afvalverbrandingsinstallatie levert. Het project kost zo'n 1,1 miljard dollar in totaal, waarmee het één van de grootste lopende projecten is van de Belgische bouwgroep.

Besix staat niet alleen in voor de bouw, maar ook voor de uitbating en het onderhoud de volgende 35 jaar. 'Hierdoor hebben we recurrente inkomsten, wat belangrijk is voor een kapitaalintensieve bouwgroep als Besix', aldus Lembrechts.

900 vrachtwagens

Het binnenhalen van het project, een publiek-private samenwerking met Dubai Municipality, nam vele jaren in beslag. Al in 2016 werd een eerste tender uitgeschreven, toen voor de verwerking van 2.000 ton afval per dag. Maar door de hoge kostprijs werd de capaciteit van een nieuwe tender uitgebreid tot 5.000 ton. In 2019 was de financiering rond, een jaar later was er dan een akkoord over de concessie. Maar uiteindelijk duurde het nog tot november 2020 voor kon worden gestart met de bouw.

De fabriek zou in 2024 klaar moeten zijn. Dagelijks zullen dan zo'n 900 vrachtwagens huishoudelijk afval leveren, dat in de fabriek wordt verbrand. Daarbij wordt stoom geproduceerd, die via een turbine stroom voor meer dan 130.000 gezinnen opwekt. Bij het verbrandingsproces komen ook assen en rook vrij. De assen zijn na verwerking herbruikbaar voor bijvoorbeeld wegenbouw of meststof, terwijl de rook wordt gezuiverd naar Europese normen, verzekerde Besix. Op dit moment belandt alle afval van Dubai op stortplaatsen.

Langetermijnvisie

De Belgische bouwgroep is al meer dan vijftig jaar actief in het Midden-Oosten. Terwijl de Verenigde Arabische Emiraten vroeger enkele jaren achterop hinkten tegenover Europa, wordt die kloof de jongste jaren alsmaar kleiner, luidde het dinsdag. 'Men hanteert een langetermijnvisie en er is steeds meer bereidheid om ook lokaal waarde te creëren, bijvoorbeeld rond groene waterstof, ruimtevaart of voedingstechnologie.'

Besix bouwde in de VAE onder meer mee aan de haveninfrastructuur, de internationale luchthaven en aan een aantal themaparken (Legoland, Ferrari World ... ) en musea (Guggenheim). Daarnaast is de bouwgroep vooral actief in de bouw van wolkenkrabbers, waaronder de Burj Khalifa, de hoogste toren ter wereld. Ook voor de nieuwe hoogste toren, 'Dubai Creek Tower', legden de Belgen al de funderingen. Ze zijn ook kandidaat voor de bouw, maar voorlopig ligt het project stil.

Jambon bracht dinsdag een bezoek aan de site, waar zo'n 1.000 arbeiders aan de slag zijn. Op de werf wordt 18 uur per dag gewerkt, in shiften. Tijdens de zomermaanden wordt er tijdens de heetste uren van de dag niet gewerkt, benadrukt het bouwbedrijf. Besix staat in voor de constructiewerken, terwijl het Japanse Hitachi de afvalverbrandingsinstallatie levert. Het project kost zo'n 1,1 miljard dollar in totaal, waarmee het één van de grootste lopende projecten is van de Belgische bouwgroep.Besix staat niet alleen in voor de bouw, maar ook voor de uitbating en het onderhoud de volgende 35 jaar. 'Hierdoor hebben we recurrente inkomsten, wat belangrijk is voor een kapitaalintensieve bouwgroep als Besix', aldus Lembrechts. Het binnenhalen van het project, een publiek-private samenwerking met Dubai Municipality, nam vele jaren in beslag. Al in 2016 werd een eerste tender uitgeschreven, toen voor de verwerking van 2.000 ton afval per dag. Maar door de hoge kostprijs werd de capaciteit van een nieuwe tender uitgebreid tot 5.000 ton. In 2019 was de financiering rond, een jaar later was er dan een akkoord over de concessie. Maar uiteindelijk duurde het nog tot november 2020 voor kon worden gestart met de bouw. De fabriek zou in 2024 klaar moeten zijn. Dagelijks zullen dan zo'n 900 vrachtwagens huishoudelijk afval leveren, dat in de fabriek wordt verbrand. Daarbij wordt stoom geproduceerd, die via een turbine stroom voor meer dan 130.000 gezinnen opwekt. Bij het verbrandingsproces komen ook assen en rook vrij. De assen zijn na verwerking herbruikbaar voor bijvoorbeeld wegenbouw of meststof, terwijl de rook wordt gezuiverd naar Europese normen, verzekerde Besix. Op dit moment belandt alle afval van Dubai op stortplaatsen. De Belgische bouwgroep is al meer dan vijftig jaar actief in het Midden-Oosten. Terwijl de Verenigde Arabische Emiraten vroeger enkele jaren achterop hinkten tegenover Europa, wordt die kloof de jongste jaren alsmaar kleiner, luidde het dinsdag. 'Men hanteert een langetermijnvisie en er is steeds meer bereidheid om ook lokaal waarde te creëren, bijvoorbeeld rond groene waterstof, ruimtevaart of voedingstechnologie.' Besix bouwde in de VAE onder meer mee aan de haveninfrastructuur, de internationale luchthaven en aan een aantal themaparken (Legoland, Ferrari World ... ) en musea (Guggenheim). Daarnaast is de bouwgroep vooral actief in de bouw van wolkenkrabbers, waaronder de Burj Khalifa, de hoogste toren ter wereld. Ook voor de nieuwe hoogste toren, 'Dubai Creek Tower', legden de Belgen al de funderingen. Ze zijn ook kandidaat voor de bouw, maar voorlopig ligt het project stil.