Met Black Friday start deze week de rush naar de eindejaarsaankopen. De magazijnen van de e-commercebedrijven bulken van de spullen die massaal hun weg zullen vinden naar de consumenten. Die kopen almaar meer via internet en almaar minder in winkels. Voor de Belgische retailers zijn dit geen hoogdagen. Zij hielden te lang de onlineboot af en joegen de klant naar buitenlandse webwinkel...

Met Black Friday start deze week de rush naar de eindejaarsaankopen. De magazijnen van de e-commercebedrijven bulken van de spullen die massaal hun weg zullen vinden naar de consumenten. Die kopen almaar meer via internet en almaar minder in winkels. Voor de Belgische retailers zijn dit geen hoogdagen. Zij hielden te lang de onlineboot af en joegen de klant naar buitenlandse webwinkels. De hoge loonkosten, de rigide sociale wetgeving en conservatieve vakbonden hielpen ook niet. Zonde, want België heeft de logistieke knowhow in huis om voluit de kaart van de e-commerce te trekken. Het zijn landgenoten die de logistieke tempels voor de e-commercereuzen net over de grens optrekken. Onze ingenieurs hebben hier jarenlang b2b-magazijnen geautomatiseerd om de oplopende loonkosten te counteren. Waarom kan die kennis niet worden ingezet om hier het e-commercemagazijn van de toekomst uit de grond te stampen? De Belgische retailers moeten dringend een versnelling hoger schakelen in de strijd tegen de hegemonie van de buitenlandse webshops. Dat kan door voor een slimme nichestrategie te kiezen. Anders kunnen ze niet op tegen de mondiale schaal van de Alibaba's van deze wereld. Onlineretailers moeten kiezen voor segmenten waar de minimale logistieke kosten niet het enige koopargument zijn. E-commerce in België kan als de overheden en de sociale partners voluit de kaart van die arbeidsintensieve sector trekken. En als de retailers een tandje bijsteken in creativiteit, ondernemerschap, ambitie en innovatie. Zwier dus niet de hele winkelcollectie op het internet, maar kies voor een uitgekiend aanbod waarmee je het verschil kunt maken. Zet nieuwe technologie in zoals big data, artificiële intelligentie en 3D-printing om gepersonaliseerde specialiteiten in de markt te zetten. Dat is de toekomst.