De Ierse budgetvlieger kende in 2018 een bewogen jaar op sociaal vlak. In verschillende landen, waaronder België, waren er stakingen van piloten en/of het cabinepersoneel. Steevast eisten ze de toepassingen van de nationale arbeidswetgeving, en niet de Ierse.

In oktober kwam al een akkoord uit de bus om de Belgische arbeidswetgeving toe te passen op het eigen personeel. Dat leidde eerder al tot de goedkeuring van de nodige cao met afspraken rond lonen en uurroosters door de Belgische piloten. Tussen 1 april en 1 mei krijgen nu ook de 350 leden van het cabinepersoneel die in dienst waren bij onderaannemer Crewlink een contract bij Ryanair zelf.

Het onderbrengen van het personeel onder Belgische recht betekent nog niet dat alle meningsverschillen tussen de vakbonden en de luchtvaartmaatschappij van de baan zijn. 'De vraag blijft op welke manier Ryanair het Belgische arbeidsrecht zal toepassen', zegt Hans Elsen van LBC-NVK. 'Daarover wordt nog volop gediscussieerd.'

De Ierse budgetvlieger kende in 2018 een bewogen jaar op sociaal vlak. In verschillende landen, waaronder België, waren er stakingen van piloten en/of het cabinepersoneel. Steevast eisten ze de toepassingen van de nationale arbeidswetgeving, en niet de Ierse. In oktober kwam al een akkoord uit de bus om de Belgische arbeidswetgeving toe te passen op het eigen personeel. Dat leidde eerder al tot de goedkeuring van de nodige cao met afspraken rond lonen en uurroosters door de Belgische piloten. Tussen 1 april en 1 mei krijgen nu ook de 350 leden van het cabinepersoneel die in dienst waren bij onderaannemer Crewlink een contract bij Ryanair zelf. Het onderbrengen van het personeel onder Belgische recht betekent nog niet dat alle meningsverschillen tussen de vakbonden en de luchtvaartmaatschappij van de baan zijn. 'De vraag blijft op welke manier Ryanair het Belgische arbeidsrecht zal toepassen', zegt Hans Elsen van LBC-NVK. 'Daarover wordt nog volop gediscussieerd.'