De kapitaalronde werd geleid door het investeringsfonds PMV, met inbreng van de oprichters en kapitaal van enkele businessangels. CEO Bart Vanhaeren wist hoe hij zo'n kapitaalronde moest aanpakken. De burgerlijk ingenieur en medestichter van Bolero Crowdfunding, het crowdfundingplatform van KBC, was tot voor een paar maanden bestuurder bij de zakenbank KBC Securities. Hij gaf zijn loopbaan bij de bank op om samen met Laurent Sorber Investsuite op te richten. Die sta...

De kapitaalronde werd geleid door het investeringsfonds PMV, met inbreng van de oprichters en kapitaal van enkele businessangels. CEO Bart Vanhaeren wist hoe hij zo'n kapitaalronde moest aanpakken. De burgerlijk ingenieur en medestichter van Bolero Crowdfunding, het crowdfundingplatform van KBC, was tot voor een paar maanden bestuurder bij de zakenbank KBC Securities. Hij gaf zijn loopbaan bij de bank op om samen met Laurent Sorber Investsuite op te richten. Die start-up ontwikkelde, met een team van tien man, de afgelopen maanden financiële technologie voor kapitaalbeheer. Tot voor kort was de wereld van wealth management er eentje van persoonlijk contact tussen klanten en hun bankier. Het is evenwel een domein dat op dit moment volop aan het digitaliseren is. Investsuite schat de wereldwijde markt voor de automatisering van investeringsadvies op maar liefst 6 tot 13 biljoen dollar, waarvan 1 tot 3 biljoen in Europa. Banken en andere financiële instellingen zoeken volop naar technologie om die diensten digitaal aan te bieden. Het eerste product dat Investsuite ontwikkelde is een robotadviseur. Banken kunnen de online-adviseur, die draait op een algoritme, onder eigen naam aanbieden aan hun klanten. Het opgehaalde kapitaal zal gebruikt worden om nog meer producten te ontwikkelen en om snel commercieel voet aan de grond te krijgen in Europa. Het dit jaar opgerichte Leuvense bedrijf opende ondertussen een kantoor in het Poolse Warschau en Kopenhagen. "Als je kijkt naar de levenscyclus van een start-up, zou een kapitaalronde van 2 miljoen, zoals wij nu hebben gedaan, pas volgend jaar aan de orde geweest zijn", legt Bart Vanhaeren uit. "Nu zou je moeten bootstrappen (creatief met weinig middelen ondernemen, nvdr) nadat je 50.000 euro hebt opgehaald via een win-winlening, family, friends and fools. Die fase hebben we overgeslagen, omdat we onmiddellijk hebben gekozen voor expansie. Wij hebben voor deze strategie gekozen omdat de markt van robotadvies zich nu heel sterk ontwikkelt. Wij willen zoveel mogelijk lawaai maken en een goedgevulde pijplijn opbouwen met mogelijke klanten voor de volgende twee tot drie jaar. Ik sprak vorige week met een grote bank die op zoek is naar robotadviseurs. Als ik er nu niet ben met mijn product, is de kans voorbij. In de digitalisering van wealth management is de kan er dit jaar."