‘Bankmanagement moet integer en verantwoordelijk zijn’

Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Met de manipulatie van rentetarieven en wisselkoersen zit de banksector opnieuw in de schandaalsfeer. “We kunnen niet langer aanvaarden dat een bankmanagement beweert niet te weten wat er gebeurde”, zegt Michael Cole-Fontayn, de directievoorzitter van BNY Mellon in Europa, in een interview in Trends.

Interne kritiek van bankiers op de eigen banksector is zelden te horen. De Brit Michael Cole-Fontayn vormt een uitzondering op die regel. Zijn Britse flegma laat hem toe kritisch te zijn over de banksector zonder streng of belerend te klinken. En BNY Mellon is natuurlijk geen klassieke bank. De instelling is vooral actief in het bewaren, waarderen en beheren van effecten. In België heeft BNY Mellon 760 mensen in dienst.

De jongste berichten over rentefraude (Libor) en wisselkoersmanipulatie (Forex) wekken de indruk dat er sinds 2008 weinig veranderd is in de financiële sector?

Michael Cole-Fontayn: “Alles wat het vertrouwen in het financieel system ondermijnt, is een spijtige zaak. Als banken inderdaad geprobeerd hebben om prijzen te manipuleren in hun eigen belang, impliceert dit dat er nadelen waren voor andere partijen. Op een moment dat onze economieën een gezond financieel systeem nodig hebben, zijn de beschuldigingen van wangedrag hoogst onwelkom.”

Zijn de banken in staat om de cultuuromslag te maken?

Michael Cole-Fontayn: “Het is een work in progress. Let wel, risico’s nemen is een kerntaak van een financiële instelling. Maar dat risico moet eerlijk en integer benaderd worden, met uitmuntende controle- en beoordelingssystemen. Het kan niet de bedoeling zijn dat de bank een voordeel verwerft tegenover zijn cliënteel. Vaak handelen banken met minstens even gesofisticeerde tegenpartijen, maar dat betekent niet dat je zomaar kunt knoeien met een referentie-index die bepalend is voor heel veel producten op de retailmarkt.”

Uit het Libor-onderzoek blijkt dat het topmanagement van de bank doorgaans niet op de hoogte is van de frauduleuze praktijken in hun marktenzalen. Is dat geloofwaardig?

Michael Cole-Fontayn: “Het is hoe dan ook niet langer aanvaardbaar dat het management van een bank verklaart: ‘Ik wist niet wat er gebeurde’. Het is essentieel dat ze de volle verantwoordelijkheid neemt voor álle activiteiten die de instelling uitvoert. In complexe instellingen met verschillende afdelingen en producten is dat niet eenvoudig. Net daarom verminderen banken het risicogehalte, de complexiteit en de schuldenlast. Het kostbaarste actief van een bank is haar reputatie. Daar moet de prioriteit van het topmanagement liggen.”

Lees het volledige interview met Michael Cole-Fontayn, de directievoorzitter van BNY Mellon in Europa, deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content