Hoewel de verkoop van personenwagens opnieuw in stijgende lijn gaat, telt de Europese Unie nog steeds 17,3 procent minder inschrijvingen dan in januari 2008.

In totaal werden in de EU in januari 2010 1.058.868 nieuwe wagens ingeschreven. In Slovakije werd een toename met +0,3 procent opgetekend, en in Portugal maar liefst +62,1 procent .

Frankrijk (+14,3 procent), Spanje (+18,1 procent), het Verenigd Koninkrijk (+29,8 procent) en Italië (+30,2 procent) deden het beter dan een jaar eerder, maar Duitsland noteerde als grootste economie van de eurozone een terugval met -4,3 procent. De automarkt van Roemenië kent met -84,6 procent de grootste daling.

In ons land is een lichte groei met 3,5 procent merkbaar in
vergelijking met januari 2009.

Wat de merken betreft, is Renault met +59,5 procent koploper en Chrysler de hekkensluiter met -26,4 procent. Volkswagen blijft marktleider met een marktaandeel van 20,5 procent.

Marktaandeel per merk (%)

1. Volkswagen (20,5) 2. PSA (14,0) 3. Renault (10,8) 4. Ford (10,2) 5. Fiat (9,3) 6. GM (7,6) 7. Toyota (5,2) 8. BMW (4,3) 9. Daimler (3,8) 10. Nissan (3,1)

Hoewel de verkoop van personenwagens opnieuw in stijgende lijn gaat, telt de Europese Unie nog steeds 17,3 procent minder inschrijvingen dan in januari 2008. In totaal werden in de EU in januari 2010 1.058.868 nieuwe wagens ingeschreven. In Slovakije werd een toename met +0,3 procent opgetekend, en in Portugal maar liefst +62,1 procent . Frankrijk (+14,3 procent), Spanje (+18,1 procent), het Verenigd Koninkrijk (+29,8 procent) en Italië (+30,2 procent) deden het beter dan een jaar eerder, maar Duitsland noteerde als grootste economie van de eurozone een terugval met -4,3 procent. De automarkt van Roemenië kent met -84,6 procent de grootste daling. In ons land is een lichte groei met 3,5 procent merkbaar in vergelijking met januari 2009. Wat de merken betreft, is Renault met +59,5 procent koploper en Chrysler de hekkensluiter met -26,4 procent. Volkswagen blijft marktleider met een marktaandeel van 20,5 procent. Marktaandeel per merk (%) 1. Volkswagen (20,5) 2. PSA (14,0) 3. Renault (10,8) 4. Ford (10,2) 5. Fiat (9,3) 6. GM (7,6) 7. Toyota (5,2) 8. BMW (4,3) 9. Daimler (3,8) 10. Nissan (3,1)