Autoverhuurder wordt leverancier van mobiliteit

BEDRIJFSFIETSEN De leasefiets breekt door in Vlaanderen. © GET

De leasingbedrijven profileren zich meer en meer als mobiliteitsproviders en lijken klaar te zijn om een nieuwe rol te spelen. Maar zolang de regering geen knopen doorhakt in het dossier van het mobiliteitsbudget, kijken hun klanten de kat uit de boom.

Terwijl de meerderheidspartijen in de federale regering het niet eens geraken over het aangekondigde mobiliteitsbudget, stijgt het ongeduld bij de leasingbedrijven. De sector van de autoverhuurbedrijven heeft zijn huiswerk gemaakt. Het dienstenpalet verbreedt. Naast de klassieke bedrijfswagen die geleased wordt, bieden ze ook flexibele producten aan die verdacht veel lijken op een mobiliteitsbudget. “Vorig jaar hebben we AlphaFlex gelanceerd”, zegt Christel Reynaerts, de CEO van het leasebedrijf Alphabet Belgium, een dochteronderneming van BMW. “AlphaFlex biedt gebruikers de mogelijkheid de mobiliteitsvorm te kiezen die het best aansluit bij hun behoeften. Mensen kunnen hun leasewagen combineren met een leasefiets en andere mobiliteitsdiensten, zoals openbaar vervoer, deelfietsen, parkeren, elektrisch laden en taxidiensten.”

Gebruiksgemak

Met een multimodaal systeem zoals AlphaFlex ontvangt elke werknemer een mobiliteitsbudget dat hij of zij vrij kan besteden aan de vervoerswijze van zijn of haar keuze. Via een app krijgen de gebruikers in real time een overzicht van hun persoonlijk budget. De reservatie van de mobiliteitsdiensten gebeurt via de backoffice van de leasemaatschappij. Sommige diensten zoals openbaar vervoer, parking, tankkosten en taxiritten kunnen rechtstreeks worden betaald met een mobiliteitskaart. Alphabet, dat in ons land een vloot van 47.000 voertuigen beheert, werkt daarvoor samen met de dienstverlener XXImo (zie kader Tankkaarten worden mobiliteitskaarten). Mobiliteitsoplossingen zoals AlphaFlex beloven een combinatie van gebruiksgemak voor de werknemer en administratieve eenvoud voor de werkgever. “Alle kosten worden voor de bedrijven gecentraliseerd op één factuur”, verzekert Christel Reynaerts. Alphabet testte het product eerst uitvoerig met de eigen medewerkers vooraleer het de flexibele mobiliteitsoplossing voorstelde aan klanten. Volgens Reynaerts loopt de markt nog niet storm voor dat soort innovatieve oplossingen. “Dat is ook niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat wij er klaar voor zijn tegen de tijd dat de vraag explodeert. Dat hangt ook af van de snelheid waarmee de regering beslist over het mobiliteitsbudget.”

De regeringspartijen discussiëren momenteel over een wetsontwerp, voorbereid door de hr-dienstenverlener SD Worx, waarbij de salariswagen kan worden ingeruild voor een cashvergoeding. Christel Reynaerts zet het federale ‘cash for cars‘-scenario weg als een halfslachtige oplossing, maar het blijft afwachten hoe het mobiliteitsbudget er finaal zal uitzien. Door die besluiteloosheid wachten de klanten af. Ze willen geen keuzes maken zonder alle punten en komma’s van de wettelijke regeling te kennen.

Bedrijfsfiets en openbaar vervoer

Een andere trend bij leasingbedrijven die inzetten op multimobiliteit is de doorbraak van de bedrijfsfiets, al dan niet elektrisch. Zo beheert ALD Automotive, een dochter van de Franse bank Société Générale, sinds begin dit jaar een vloot van meer dan duizend fietsen bij een zeventigtal bedrijven. Het dienstenpakket van de bedrijfsfiets bevat bij ALD standaard pechverhelping. Een verzekering en onderhoud zijn optioneel. Bedrijven kunnen de bedrijfsfietsen apart of in combinatie met een wagen leasen. De vloot van ALD Automotive omvat ongeveer 65.000 voertuigen op de Belgische markt.

Een van de bedrijven die voor bedrijfsfietsen kozen, is de telecomoperator Proximus. “We hebben zeven jaar geleden mobiliteitsplannen ingevoerd, waarin onze medewerkers kunnen kiezen hoe ze hun mobiliteitsbudget besteden”, stelt Michael De Meyer, hr-manager, compensation & benefits bij Proximus. “Zo’n duizend medewerkers die geen bedrijfswagen hadden, traden toe tot het mobiliteitsplan en kregen een virtueel budget dat ze naar keuze konden besteden. Aan de trein- en busabonnementen hebben we leasefietsen toegevoegd. Zo konden onze mensen ook kiezen voor een fiets in combinatie met openbaar vervoer. Al 145 medewerkers kozen voor een leasefiets.”

Ook KBC Autolease focust naar eigen zeggen op multimobiliteit. “In functie van de mobiliteitsbehoeften van de individuele werknemer kunnen verschillende vervoersoplossingen – fiets, auto en openbaar vervoer – worden gecombineerd”, klinkt het. De fietsvloot van KBC Autolease telt ook al een duizendtal fietsen bij een twintigtal bedrijven, waarvan meer dan 200 bij de bank zelf. KBC Autolease werkt samen met 55 fietsenwinkels in België. Met het maatwerkbedrijf Ateljee in Gent heeft het een contract voor de herstellingen en de herverkoop van de fiets aan het einde van het leasecontract.

Mobiliteit als een service

Een tendens die niet nieuw is voor de leasesector, maar nu wel overal zichtbaar wordt, is de verschuiving van eigendom naar gebruik. “Onze sector is daar al veel langer mee bezig”, zegt Christel Reynaerts van Alphabet België. “De bedrijven zijn in de jaren zeventig geleidelijk overgeschakeld van de aankoop naar het gebruik van wagens. In de loop der jaren hebben we daar een hele dienstverlening rond gebouwd. En nu evolueren we naar Mobility as a Service. Dat betekent dat het gebruik volledig flexibel wordt en dat is nodig.”

Reynaerts verwijst naar het nieuwe werken. “De grens tussen werk en privé vervaagt. Daardoor ga je flexibeler werken, zowel thuis als op het werk. Dat betekent dat je een heel andere mobiliteit nodig hebt.” In 2013 lanceerde Alphabet al met AlphaCity een autodeelsysteem voor bedrijven. “Dat begint nu op gang te komen, al is dat nog geen volumeverhaal”, geeft Reynaerts toe. “Maar het zit in ons aanbod en de markt evolueert in die richting.”

Het toenemende succes van private lease, particulieren die een wagen op lange termijn huren, past ook in de shift van auto-eigendom naar autogebruik. Een speler als LeasePlan stunt al een paar jaar op die markt door tijdens het autosalon wagens aan te bieden via retailers zoals Media Markt. Ook Alphabet springt binnenkort op die kar. “We komen eind deze maand met een b2e-aanbod, business-to-employee. Werknemers van onze bedrijfsklanten, die niet over een bedrijfswagen beschikken, zullen we een private-leaseformule aanbieden. Door onze schaal kunnen we hun een financieel aantrekkelijk voorstel doen”, verduidelijkt Christel Reynaerts.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content