De fusie zou gebeuren op basis van een 50/50-verdeling middels een Nederlandse holding, aldus de verklaring van Fiat. De raad van bestuur van Renault zal het voorstel evalueren. Maandag is al een raad van bestuur gepland bij de Franse automaker over het aanbod. Naar verwachting kan een beslissing over een fusie dagen tot weken aanslepen. Fiat Chrysler en Renault zouden in geval van een fusie de nummer drie op de wereldwijde automarkt worden, na Volkswagen en Toyota. Samen maakten Fiat en Renault vorig jaar 8,7 miljoen wagens.

Volgens Fiat hebben beide bedrijven een 'brede en complementaire merkenportefeuille' en bedienen ze de hele automarkt, gaande van luxewagens tot auto's voor het brede publiek. Het nieuwe bedrijf zou volgens Fiat 'een wereldleider worden in een sector in volle verandering met een sterke positie in nieuwe technologie, waaronder elektrisch en autonoom rijden'.

Renault zit al in een alliantie met de Japanse automakers Nissan en Mitsubishi. Maar de arrestatie van voormalig Renault-baas Carlos Ghosn wegens financieel gesjoemel heeft die alliantie onder druk gezet. Automakers wereldwijd staan voor de uitdaging om zwaar te investeren in nieuwe technologieën en zich tegelijkertijd aan te passen aan trends zoals autodelen. Dalende verkopen in de grote automarkten - China, de VS en Europa - hebben de noodzaak tot consolidatie nog meer op scherp gezet.