Het lijkt wel nu of nooit voor de doorbraak van autodeeldiensten in onze steden. Autodelen spoort helemaal met de verschuiving van bezit naar gebruik - een opkomende trend in veel domeinen. Waarom nog betalen voor een vervoersmiddel dat het grootste deel van de tijd stilstaat, is de vraag. De occasionele bestuurder doet zijn voordeel door alleen te betalen voor het gebruik van de wagen. Volgens cijfers van de sector vervangt één deelwagen tot acht wagens en kan één deelauto tot twintig gebruikers bedienen.
...

Het lijkt wel nu of nooit voor de doorbraak van autodeeldiensten in onze steden. Autodelen spoort helemaal met de verschuiving van bezit naar gebruik - een opkomende trend in veel domeinen. Waarom nog betalen voor een vervoersmiddel dat het grootste deel van de tijd stilstaat, is de vraag. De occasionele bestuurder doet zijn voordeel door alleen te betalen voor het gebruik van de wagen. Volgens cijfers van de sector vervangt één deelwagen tot acht wagens en kan één deelauto tot twintig gebruikers bedienen. De Belgische autodeelmarkt bestaat uit twee segmenten. Het ene segment zijn particuliere autodeelinitiatieven waarbij buurtbewoners privéwagens met elkaar delen. Een platform zoals Cozycar, een dienst van de koepelorganisatie Autodelen.net, hielp naar eigen zeggen al meer dan 400 autodeelgroepen met buren op te starten. Het Gentse Degagé pioniert al sinds 1998 met particulier autodelen. In het tweede segment zijn professionele autodeelaanbieders actief. Commerciële peer-to-peerspelers als CarAmigo en Tapazz stellen een onlineplatform ter beschikking, waar de vraag (autogebruikers) en het aanbod (wagenbezitters) elkaar kunnen vinden. Daarnaast zijn er ook autodeelaanbieders met een eigen vloot. De bekendste in ons land is Cambio, een dochterbedrijf van De Lijn. Cambio is in Vlaanderen in een twintigtal steden actief. Sinds kort zijn zijn deelauto's ook te vinden in Eeklo, Heist-op-den-Berg en Lokeren.Volgens een schatting van Autodelen.net zijn er zo'n 13.000 deelwagengebruikers in Vlaanderen. De totale Belgische autodeelmarkt zou goed zijn voor 4400 wagens van professionele autodeelaanbieders, naast een vergelijkbaar aantal van particuliere initiatieven. Ook het Antwerpse autodeelbedrijf Bolides van de ondernemers Bart Lizen en Thibaud Dedier heeft een vloot deelwagens in gebruik in Antwerpen en Gent. Vandaag komt daar met Leuven een derde stad bij. "In Antwerpen zijn we gestart in 2014, daar hebben we achttien wagens rijden. Sinds vorig jaar zijn we ook in Gent actief met zeven auto's", zegt Bart Lizen, de oprichter en CEO van Bolides. In Gent en Antwerpen bedient het autodeelplatform zo'n 400 gebruikers. De wagens worden beheerd, gefinancierd, verzekerd en onderhouden door Dockx Rental. Typisch voor Bolides is dat het bedrijf met premiumwagens opereert, zoals de Audi A1. Gebruikers hoeven geen abonnement van lange duur te nemen, ze betalen voor het reële gebruik van de autodeelservice, per uur en per kilometer. "In Leuven willen we snel vijf wagens neerzetten", verwacht Lizen. "We doen dat in samenwerking met de lokale autodealer Jennes." Het ambitieuze, maar verlieslatende Bolides wil tegen 2018 zo'n 10.000 gebruikers bedienen met een vloot van 400 à 500 wagens. "Deze markt evolueert heel snel en er komen grote spelers op zoals de autoconstructeurs en internationale verhuurbedrijven. We gaan onze ambitie waarmaken door ons technologieplatform WizKey open te stellen voor derde partijen", stelt Bart Lizen. De WizKey-technologie van Bolides bestaat uit een hardwarecomponent die in de deelauto wordt geïnstalleerd en een mobiele app waarmee de gebruiker de wagen kan reserveren, openen en starten. Een fysieke sleutel is niet nodig. "Die technologie missen de klassieke automotivespelers vandaag nog", weet Bart Lizen. "Daarom gaan we de krachten bundelen. De automotivespecialisten leveren de wagens en verzorgen de hele logistiek eromheen. Bolides zorgt voor de technologie en de knowhow in e-commerce en de deeleconomie." De technologie is ontwikkeld met steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen (Vlaio), goed voor een subsidie van 210.000 euro. De Antwerpse ondernemer wil de vloot van Bolides nu verder doen groeien door ook de poolwagens van bedrijven in het platform op te nemen. "Het beheer van poolwagens, aanloopwagens en vervangwagens vergt van bedrijven een enorme administratie. Met onze technologie kunnen ze het sleutelmanagement automatiseren en heel de administratieve opvolging", duidt Lizen. Vandaag hebben Dockx Rental en Touring al toepassingen draaien op het WizKey-platform. Er lopen gesprekken met grote bedrijven, vlootbeheerders en leasemaatschappijen om de technologie verder uit te rollen. In de volgende fase denken de mannen achter Bolides aan het delen van salariswagens via hun platform.