Niet zo lang geleden had je drie keuzes om jezelf te verplaatsen. Je kon stappen of fietsen, het openbaar vervoer nemen of een auto kopen. Er zit echter verandering aan te komen, met dank aan de autobouwers en de techreuzen. Elektrische wagens verdringen de fossielebrandstofslikkers. Mobiliteitsdiensten zoals autodelen en Uber doen de grens tussen privé- en openbaar vervoer vervagen. Ze vervangen bovendien zowel bussen, treinen als persoonlijk autobezit. Tot slot beloven autonome wagens dat je ooit geen rijbewij...

Niet zo lang geleden had je drie keuzes om jezelf te verplaatsen. Je kon stappen of fietsen, het openbaar vervoer nemen of een auto kopen. Er zit echter verandering aan te komen, met dank aan de autobouwers en de techreuzen. Elektrische wagens verdringen de fossielebrandstofslikkers. Mobiliteitsdiensten zoals autodelen en Uber doen de grens tussen privé- en openbaar vervoer vervagen. Ze vervangen bovendien zowel bussen, treinen als persoonlijk autobezit. Tot slot beloven autonome wagens dat je ooit geen rijbewijs meer nodig hebt. In elk van die domeinen staan grote ontwikkelingen op stapel. Elektrische auto's zullen almaar meer opduiken in het straatbeeld. Tesla krijgt meer concurrentie, zowel in het hogere als in het lagere segment van de markt. Veel automerken brengen in 2019 elektrische wagens op de markt, tegen tarieven die competitief zijn met die van auto's met een verbrandingsmotor. Hoe meer afstand die elektrische wagens kunnen afleggen en hoe meer laadpalen er komen, hoe meer de 'angst voor de lege batterij' zal verdwijnen. De Europese autobouwers zetten ook meer in op mobiliteitsdiensten. Het houdt steek om elektrische wagens te gebruiken voor autoverhuur. Binnenkort zijn ze niet langer duurder dan auto's met een verbrandingsmotor. Bovendien hebben ze veel minder bewegende onderdelen, en dus gemakkelijker in onderhoud. En ze komen ze voldoen aan de strengere uitstootnormen die almaar meer steden opleggen. De meest gewaagde sprong wordt de combinatie van mobiliteit en elektriciteit met autonomie. Verschillende bedrijven voeren nu al tests uit met zelfrijdende robotaxi's. De pionier is Waymo, de Google-afdeling die zich met autonome auto's bezighoudt. Die voertuigen zijn echter gebaseerd op wagens met een verbrandingsmotor. General Motors hoopt die bedrijven de loef af te steken door in 2019 in verschillende Amerikaanse steden grootschalige elektrische robotaxi-diensten op te starten. Naarmate robotaxi's en andere autodeeldiensten meer deel beginnen uit te maken van de stedelijke transportsystemen, zal ook het aantal keuzemogelijkheden voor verplaatsingen in de stad toenemen. Ook elektrische scooters en fietsen zullen daar bij horen. Voor de bedrijven in die business blijft de hamvraag hoe ze daar geld mee zullen verdienen. Autoconstructeurs zullen niet alleen voertuigen maar ook diensten moeten verkopen, en die overgang is heikel. Als de techfirma's hun ambities willen waarmaken, hebben ze die gevestigde autobedrijven nodig om voertuigen te leveren. De kans is dan ook groot dat beide kampen in 2019 de handen in elkaar zullen slaan.