Eén grotegoednieuwsshow. Regering, vakbonden, de Audi-directie, en de technologievereniging Agoria: ze juichen al de hele dag.
...

Eén grotegoednieuwsshow. Regering, vakbonden, de Audi-directie, en de technologievereniging Agoria: ze juichen al de hele dag.Want het verlossende jawoord is er eindelijk: Audi Brussels mag de eerste elektrische wagen van het merk bouwen. De fabriek blijft dus overeind. Het nieuws was eigenlijk al maanden geweten, maar het bleef toch wachten tot de definitieve bevestiging. Zoals de vakbonden al maanden rondstrooiden: het Audi-concern zou wachten tot het Autosalon voor de blijde boodschap.Dat wat opgeblazen pr-manoeuvre is het concern vergeven. Er mag ook al eens goed nieuws komen van eigenaar Volkswagen Groep, sinds half september onder vuur door de sjoemelsoftware.De e-tron quattor, zoals het model voorlopig nog heet, is ook richtinggevend voor de groep. De elektrische SUV moet rechtstreeks concurreren met uitdager Tesla. Want elektrische wagens zijn er niet enkel voor een schoner milieu, ze moeten vooral ook prestige uitstralen en "rijplezier" bezorgen. Het grote verschil met Tesla is de enorme financiële draagkracht van Audi - indien moeder Volkswagen Groep tenminste Dieselgate te boven komt.Voor de Belgische auto-industrie is het een enorme opkikker, na de dramatische sluitingen van Opel Antwerpen en Ford Genk. Dat scenario leek sowieso nooit echt een optie voor Audi Brussels. Het concern verpulvert records, en blijft sterk actief in de groeimarkt van de premiummerken. Dat geldt ook voor Volvo Cars in Gent. Ook die fabriek verzekerde zich van een nieuw model. Enige kanttekening: de balanscijfers van Volvo Cars zijn minder robuust dan die van Audi.Moet België nu alles zetten op de elektrische wagen? Misschien niet alles, maar we kunnen het beste toch een technologische vallei rond elektriciteit bouwen. Heel belangrijk is ook dat Audi een eigen batterijenfabriek plant in Vorst. Die elektrische expertise moet zich kunnen uitrollen en uitvergroten, over de hele Belgische autosector. Maar eerst nog de verkoop van elektrische wagens verbeteren: in 2014 stonden ze voor nauwelijks 0,3 procent van de nieuwe verkochte wagens.