Asco houdt deuren gesloten na cyberaanval
De tijdelijke werkloosheid bij het Zaventemse bedrijf Asco wordt verlengd tot vrijdag 28 juni.
De directie van het Zaventemse bedrijf Asco, dat op 7 juni getroffen werd door een cyberaanval met ransomware, heeft de werknemers laten weten dat de periode van tijdelijke werkloosheid door overmacht verlengd is tot en met vrijdag 28 juni. Dat bevestigt vakbondsman Hannes Deumes van ACV Puls. Aanvankelijk liep de tijdelijke werkloosheid tot zondag 23 juni. Asco produceert vliegtuigonderdelen.
In een mededeling herhaalt de directie dat de situatie onder controle is en dat de IT-systemen in de vestigingen in Zaventem, de VS, Duitsland en Canada geleidelijk weer opgestart worden. Maar omdat de sleutelsystemen nog niet volledig operationeel zijn, kan nog niet voorspeld worden wanneer de werkzaamheden volledig hervat worden. Er zijn geen aanduidingen dat informatie ontvreemd of verloren gegaan is, klinkt het nog. Het is ook nog steeds onduidelijk wie of wat achter de cyberaanval zit.
‘De activiteiten zijn al gedeeltelijk opgestart. Ik schat dat er momenteel in Zaventem al zo’n 150 van de 1.000 werknemers aan de slag zijn’, zegt Deumes. ‘Hoe meer activiteiten de komende dagen opgestart worden, hoe meer werknemers uit de tijdelijke werkloosheid kunnen worden teruggeroepen’, luidt het.
Het personeel heeft het signaal gekregen dat het zich klaar moet houden. De vakbonden vragen dat de directie de werknemers een zekere compensatie biedt voor het verlies aan inkomsten, maar zullen hierover pas het overleg opstarten nadat alle problemen opgelost zijn.
De woordvoerster van Asco, Vicky Welvaert, bevestigt dat de tijdelijke werkloosheid verlengd werd tot en met 28 juni. ‘Het heropstarten van de IT-systemen verloopt echter in die mate vlot dat we hopen dat al in de loop van volgende week de helft van onze werknemers weer aan het werk kan’, zegt de woordvoerster.
Omdat nog niet alle systemen operationeel zijn, blijft het aantal leveringen aan klanten ondertussen nog steeds zeer beperkt. Op de vraag of er al sprake is van schadeclaims, wil Welvaert geen commentaar geven. ‘We onderhouden continu zeer nauw contact met onze klanten’, klinkt het.