Lufthansa verhoogde vorige week zijn belang in SN Airholding, het moederbedrijf boven Brussels Airlines, van 45 naar 100 procent. Diverse partijen, waaronder de vakbonden, trokken aan de alarmbel. Zij vrezen voor een krimpscenario. Daarbij zou Brussels Airlines verschrompelen tot een lagekostendochterbedrijf naar het beeld van Eurowings.
...

Lufthansa verhoogde vorige week zijn belang in SN Airholding, het moederbedrijf boven Brussels Airlines, van 45 naar 100 procent. Diverse partijen, waaronder de vakbonden, trokken aan de alarmbel. Zij vrezen voor een krimpscenario. Daarbij zou Brussels Airlines verschrompelen tot een lagekostendochterbedrijf naar het beeld van Eurowings."Ik vind de volledige overname een goede zaak", zegt Arnaud Feist, de CEO van de luchthavenuitbater Brussels Airport. "De consolidatie in de luchtvaart is nodig. Kleinere luchtvaartmaatschappijen gaan het heel moeilijk hebben. Je kunt veel samenwerken in de operaties, de vernieuwing van de vloot en het grotere verkoopnetwerk binnen Lufthansa. Ik zie ook niet in waarom er sprake zou zijn van een krimpscenario. Er volgen de volgende maanden ongetwijfeld strategische discussies met Lufthansa. Maar de voorbije jaren werd Zaventem ontwikkeld als het knooppunt van de Star Alliance (een van de grote luchtvaartallianties, met Lufthansa als belangrijke spil, nvdr)."Feist:"De Brusselse markt is de grootste in de Lufthansa-groep. Met 20 miljoen potentiële passagiers op een rijafstand van anderhalf uur van Zaventem is Brussel groter dan alle andere knooppuntluchthavens van Lufthansa."Feist: "Swiss mikt voluit op de lange afstand. Het heeft 25 vliegtuigen voor de lange afstand, terwijl Brussels Airlines volgend jaar zijn tiende intercontinentale toestel krijgt. Je maakt winst met intercontinentale vluchten, niet met de Europese bestemmingen. Bij de doorstart na het faillissement van Swissair kreeg Swiss in 2002 bovendien een initiële kapitaalinjectie van 2,6 miljard Zwitserse frank (1,8 miljard euro). Vergelijk dat met de 278,5 miljoen euro bij de start van Brussels Airlines in 2001."Feist:"Ik ben niet echt een voorstander van dat hybride model. Lufthansa vliegt in Duitsland ook nog zelf op de korte afstand, met passagiers die naar de grote luchthavens Frankfurt en München worden vervoerd. Er zal wel synergie mogelijk zijn met Eurowings. Maar als Zaventem nog enkel rechtstreekse bestemmingen aanbiedt, is dat geen troef. Eurowings is bovendien geen lid van Star Alliance. Vorig jaar startte de vlucht van Brussel naar Tokio. De helft van die passagiers zijn transferpassagiers uit het netwerk van Brussels Airlines."Feist: "De aanslagen van 22 maart maken van 2016 een uitzonderlijk jaar. Brussels Airlines moet normaal verder blijven groeien en rendabel worden. De luchtvaartmaatschappij heeft de voorbije jaren ook verder bespaard. Binnen de groep is het een van de meest kostenefficiënte carriers."Feist:"We kijken wat we juridisch kunnen doen (Brussels Airport Company heeft een belang van 4,2% in SN Airholding, nvdr). Maar die prijs was zo afgesproken in 2012 en contracten moeten worden nageleefd. Het belangrijkste is dat we een homecarrier kunnen houden. De ambitie bij de historische Belgische aandeelhouders was nooit een mooie meerwaarde halen, maar werkgelegenheid creëren."