SweepBright ontwikkelt een app die vastgoedmakelaars helpt hun activiteiten te digitaliseren. Op de vastgoedmarkt is elk nieuw pand dat wordt verkocht, een uniek product. Voor elke woning moet de makelaar een lijst van karakteristieken en foto's maken om het pand online aan te prijzen via zijn eigen website, zoekertjessites, apps en de sociale media. Dat is een tijdrovend werkje, dat SweepBright wil vereenvoudigen door de makelaar de mogelijkheid te bieden dat allemaal ter plekke te doen via een mobiele app.
...

SweepBright ontwikkelt een app die vastgoedmakelaars helpt hun activiteiten te digitaliseren. Op de vastgoedmarkt is elk nieuw pand dat wordt verkocht, een uniek product. Voor elke woning moet de makelaar een lijst van karakteristieken en foto's maken om het pand online aan te prijzen via zijn eigen website, zoekertjessites, apps en de sociale media. Dat is een tijdrovend werkje, dat SweepBright wil vereenvoudigen door de makelaar de mogelijkheid te bieden dat allemaal ter plekke te doen via een mobiele app. "Maar SweepBright wil niet zomaar de zoveelste app zijn", zegt mede-oprichter en CEO Raphael Bochner. "Het moet uitgroeien tot een platform dat de ruggengraat vormt waaraan andere apps zich kunnen koppelen." Hij is fier dat het Amerikaanse Thomvest Ventures SweepBright heeft opgenomen in zijn overzicht van 140 technologiebedrijven die de vastgoedmarkt de komende jaren zullen veranderen.Om zijn commercialisering en productontwikkeling te boosten, haalt SweepBright vers geld op. "Op de vastgoedmarkt is al veel veranderd bij de portaalsites, maar er is nog niet veel gebeurd om de vastgoedmakelaar efficiënter te maken", zegt Frank Maene van het durfkapitaalfonds Volta Ventures. "Daar wil SweepBright het verschil maken. De vastgoedmarkt is de grootste markt ter wereld, het is interessant als je daar iets kunt betekenen. Raphael Bochner kent die markt zeer goed en heeft een goede visie over hoe de disruptie eruit zal zien. Het product is er, zijn grootste uitdaging is nu zijn commerciële team uit te bouwen om te schalen."Bij de eerste kapitaalronde investeerden, naast Volta Ventures, ook het investeringsfonds Green Park Investments Partners, de Showpad-oprichters Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere, en Jeroen Lemaire, die samen met Bouten en Jonckheere In The Pocket oprichtte. Voor deze nieuwe ronde haken een aantal privé-investeerders rond vermogensbeheerder Quaestor, QuaeroQ, de investeringspoot van de bouwgroep Matexi, en de Cennini Holding van de familie Leo Claeys hun wagonnetje aan.SweepBright haalde in anderhalf jaar een tachtigtal kleine en middelgrote makelaarskantoren al klant binnen, vooral in België en Australië. Het sloot een deal met Century21 Benelux en met Segundamano, een Mexicaanse zoekertjessite die het Noorse bedrijf Schibsted als grootste aandeelhouder heeft. Die eerste klanten zorgden voor inkomsten, maar de echte groeisprong moet het komende jaar gebeuren. "In 2019 willen we een miljoen euro omzet halen", zegt Bochner, die de huidige omzet niet vrijgeeft. "We willen nu vooral nieuwe markten betreden om bij grotere kantoren binnen te geraken. We willen ons team in twaalf tot achttien maanden uitbreiden van vijftien naar 25 tot 30 mensen."De eerste markten die SweepBright in het vizier heeft zijn Australië en Latijns-Amerika. Het heeft al een werknemer in Brisbane en wil er nu meer mensen in dienst nemen. In Latijns-Amerika is het partnerschap met het Mexicaanse Segundamano de hefboom. Die zoekertjessite koopt een groot aantal licenties van SweepBright, die het onder zijn eigen merk aanbiedt op de markt. In de VS heeft de starter al een kantoor bij de Belgisch-Amerikaanse Kamer van Koophandel BelCham, maar om de complexe Amerikaanse markt te veroveren, is meer geld nodig. Dat is voor later.Ook in Antwerpen komen er mensen bij. SweepBright heeft meer softwareontwikkelaars nodig om zijn berg data toegankelijk te maken en in te zetten op campaign management. "Dat is een diepere integratie met Google en Facebook", legt Raphael Bochner uit. Een huis via sociale media aanprijzen aan kopers is veel ingewikkelder dan via het klassieke zoekertjes. "Sweepbright kan een kandidaat-koper koppelen aan een aantal panden, of een nieuw pand koppelen aan een reeks mensen die contact hebben opgenomen met een kantoor ", legt Raphael Bocher uit. De e-mailadressen van mensen die interesse hebben getoond, kan SweepBright delen met Facebook, dat dan zoekt naar mensen met soortgelijke profielen. Zo kan de makelaar op een gerichte manier een pand aanprijzen bij een nauwkeurig gesegmenteerd doelpubliek. "Zo kunnen makelaars vanuit één systeem toegang krijgen tot een brede waaier van media, van de klassieke zoekertjessites tot complexe sites als Facebook en Google."De wereld van zoekertjessites en makelaars is volop in beweging. De millennials, geboren tussen 1980 en 2000, betreden de vastgoedmarkt en zij zijn digital natives, opgegroeid met internet en smartphones. "Zoekertjessites staan onder druk door sociale media en andere kanalen", zegt Bochner, die met SweepBright aan zijn derde bedrijf toe is. "Mensen surfen mobiel en dan is er minder ruimte voor advertenties." Voor de makelaarskantoren wordt marketing veel belangrijker omdat websites als Facebook of Instagram veel meer mogelijkheden bieden om reclame te maken dan klassieke zoekertjessites. Traditionele kantoren moeten volgens Bochner daarom snel hun productiviteit opdrijven, een betere klantenervaring bieden en een veel sterkere digitale marketingknowhow ontwikkelen. Anders zullen ze business verliezen.