De herstructurering, die tegen volgende zomer moet afgerond zijn, is een antwoord op de coronacrisis die de luchtvaartsector zwaar treft. Dat Airbus de volgende twee jaar 40 procent minder vliegtuigen zal produceren en afleveren, raakte eerder al bekend.

Airbus verwacht dat de sector zich niet voor 2023 zal herstellen. Mogelijk duurt het zelfs tot 2025 voor opnieuw het niveau van voor de coronacrisis wordt bereikt. In Frankrijk verdwijnen 5.000 jobs, in Duitsland 5.100 en de rest in Groot-Brittannië (1.700), Spanje (900) en 2.300 verspreid over de andere sites in de wereld.

Airbus wil onder meer een vrijwillige vertrekregeling opzetten, vervroegd pensioen aanbieden en mensen langdurig deeltijds laten werken. Desondanks sluit het bedrijf gedwongen ontslagen niet uit.

De activiteit bij de tak die commerciële vliegtuigen bouwt lag de afgelopen maanden 40 procent lager als gevolg van het virus. De vraag naar vliegreizen zakte daardoor in en luchtvaartmaatschappijen annuleerden bestellingen of schoven de leveringen daarvoor op de lange baan.

Het Franse ministerie van Economische Zaken noemde het aantal banen dat op de tocht staat 'overdreven'. Het ministerie wil dat het bedrijf 'volledig gebruik maakt van de instrumenten die de regering heeft ingesteld om het aantal te schrappen jobs te verminderen, en dat Airbus gedwongen ontslagen maximaal vermijdt'. (Belga)

De herstructurering, die tegen volgende zomer moet afgerond zijn, is een antwoord op de coronacrisis die de luchtvaartsector zwaar treft. Dat Airbus de volgende twee jaar 40 procent minder vliegtuigen zal produceren en afleveren, raakte eerder al bekend. Airbus verwacht dat de sector zich niet voor 2023 zal herstellen. Mogelijk duurt het zelfs tot 2025 voor opnieuw het niveau van voor de coronacrisis wordt bereikt. In Frankrijk verdwijnen 5.000 jobs, in Duitsland 5.100 en de rest in Groot-Brittannië (1.700), Spanje (900) en 2.300 verspreid over de andere sites in de wereld.Airbus wil onder meer een vrijwillige vertrekregeling opzetten, vervroegd pensioen aanbieden en mensen langdurig deeltijds laten werken. Desondanks sluit het bedrijf gedwongen ontslagen niet uit. De activiteit bij de tak die commerciële vliegtuigen bouwt lag de afgelopen maanden 40 procent lager als gevolg van het virus. De vraag naar vliegreizen zakte daardoor in en luchtvaartmaatschappijen annuleerden bestellingen of schoven de leveringen daarvoor op de lange baan.Het Franse ministerie van Economische Zaken noemde het aantal banen dat op de tocht staat 'overdreven'. Het ministerie wil dat het bedrijf 'volledig gebruik maakt van de instrumenten die de regering heeft ingesteld om het aantal te schrappen jobs te verminderen, en dat Airbus gedwongen ontslagen maximaal vermijdt'. (Belga)