De groep leverde vorig jaar 611 commerciële vliegtuigen af aan klanten, 8 procent meer dan in 2020. Het is op het moment van levering dat de klanten het grootste deel van de factuur betalen. Dit jaar wil Airbus de productie opdrijven en 720 toestellen leveren. De operationele winst (aangepaste ebit) zou moeten uitkomen rond 5,5 miljard euro, tegen 4,9 miljard euro het afgelopen jaar. Dat was meer dan analisten hadden verwacht. De omzet bedroeg 52,1 miljard euro.

Airbus-topman Guillaume Faury noemt 2021 in een persbericht een overgangsjaar, 'waarin onze aandacht verschoof van door de coronapandemie navigeren naar herstel en groei'. Hij linkt de financiële resultaten aan 'het hogere aantal leveringen van commerciële vliegtuigen, de goede prestaties van onze afdelingen helikopters, defensie en ruimtevaart, en de inspanningen om kosten te besparen'. Airbus wil een dividend uitkeren van 1,50 euro per aandeel.

Het vorige recordjaar van Airbus was 2018. In 2019 en 2020 leed het bedrijf miljardenverliezen, eerst wegens een schikking in een grote omkopingszaak en nadien door de impact van de coronacrisis en de afbouw van duizenden arbeidsplaatsen.

De groep leverde vorig jaar 611 commerciële vliegtuigen af aan klanten, 8 procent meer dan in 2020. Het is op het moment van levering dat de klanten het grootste deel van de factuur betalen. Dit jaar wil Airbus de productie opdrijven en 720 toestellen leveren. De operationele winst (aangepaste ebit) zou moeten uitkomen rond 5,5 miljard euro, tegen 4,9 miljard euro het afgelopen jaar. Dat was meer dan analisten hadden verwacht. De omzet bedroeg 52,1 miljard euro. Airbus-topman Guillaume Faury noemt 2021 in een persbericht een overgangsjaar, 'waarin onze aandacht verschoof van door de coronapandemie navigeren naar herstel en groei'. Hij linkt de financiële resultaten aan 'het hogere aantal leveringen van commerciële vliegtuigen, de goede prestaties van onze afdelingen helikopters, defensie en ruimtevaart, en de inspanningen om kosten te besparen'. Airbus wil een dividend uitkeren van 1,50 euro per aandeel. Het vorige recordjaar van Airbus was 2018. In 2019 en 2020 leed het bedrijf miljardenverliezen, eerst wegens een schikking in een grote omkopingszaak en nadien door de impact van de coronacrisis en de afbouw van duizenden arbeidsplaatsen.