De A350 is het Europese antwoord op de 787 Dreamliner van de Amerikaanse rivaal Airbus. Beide langeafstandsvliegtuigen beloven een kwart minder brandstofverbruik in vergelijking met oudere toestellen. In een typische drieklassenuitvoering biedt de tweemotorige A350 plaats aan 369 passagiers en kan hij 14.800 kilometer vliegen.

"De overhandiging van de eerste A350 XWB (extra wide body) is een belangrijke mijlpaal in het bestaan van Airbus en in de luchtvaartgeschiedenis", zegt Airbus-topman Fabrice Bregier tijdens de ceremonie in Toulouse.

Qatar Airways wil de eerste A350 vanaf januari inzetten tussen zijn hub in Doha en het Duitse Frankfurt. De Qatarese luchtvaartmaatschappij heeft in totaal tachtig A350's besteld.

Eind november had Airbus naar eigen zeggen 778 "vaste bestellingen" voor zijn nieuwe paradepaardje, afkomstig van 41 klanten wereldwijd. Tegen 2018 wil de vliegtuigbouwer tien toestellen per maand produceren. Aan het toestel hangt een officieel prijskaartje van 340 miljoen dollar (277 miljoen euro), maar luchtvaartmaatschappijen kunnen vaak deals sluiten die beduidend onder die catalogusprijs zitten. (Belga/NS)

De A350 is het Europese antwoord op de 787 Dreamliner van de Amerikaanse rivaal Airbus. Beide langeafstandsvliegtuigen beloven een kwart minder brandstofverbruik in vergelijking met oudere toestellen. In een typische drieklassenuitvoering biedt de tweemotorige A350 plaats aan 369 passagiers en kan hij 14.800 kilometer vliegen. "De overhandiging van de eerste A350 XWB (extra wide body) is een belangrijke mijlpaal in het bestaan van Airbus en in de luchtvaartgeschiedenis", zegt Airbus-topman Fabrice Bregier tijdens de ceremonie in Toulouse. Qatar Airways wil de eerste A350 vanaf januari inzetten tussen zijn hub in Doha en het Duitse Frankfurt. De Qatarese luchtvaartmaatschappij heeft in totaal tachtig A350's besteld. Eind november had Airbus naar eigen zeggen 778 "vaste bestellingen" voor zijn nieuwe paradepaardje, afkomstig van 41 klanten wereldwijd. Tegen 2018 wil de vliegtuigbouwer tien toestellen per maand produceren. Aan het toestel hangt een officieel prijskaartje van 340 miljoen dollar (277 miljoen euro), maar luchtvaartmaatschappijen kunnen vaak deals sluiten die beduidend onder die catalogusprijs zitten. (Belga/NS)