European Aeronautic, Defence and Space Company boekte een nettowinst van 103 miljoen euro in het eerste kwartaal, 39 procent minder dan een jaar eerder. De operationele winst (ebit) daalde zelfs met 64 procent tot 83 miljoen euro. De omzet nam wel 6 procent toe tot 9 miljard euro.

"De A380 blijft wegen op onze winstcijfers", luidde het vrijdag bij EADS. Dochter Airbus heeft tweeënhalf jaar vertraging met de ontwikkeling van deze superjumbo. Vorig jaar werden slechts tien toestellen geleverd, de helft van het geplande aantal. Dit jaar zouden er minstens twintig de fabriek moeten uitgaan.

Airbus leverde in het eerste kwartaal 122 vliegtuigen, tegen 116 in dezelfde periode in 2009. De vliegtuigbouwer zag de omzet met 6 procent stijgen tot 6,3 miljard euro en is goed voor twee derde van de EADS-omzet.

EADS behoudt zijn jaarprognoses van een stabiele omzet, een ebit van zowat 1 miljard euro en net als in 2009 een 500-tal leveringen bij Airbus. Topman Louis Gallois zegt "voorzichtig optimistisch" te zijn dat de luchtvaartindustrie stilaan uit het dal kruipt.

European Aeronautic, Defence and Space Company boekte een nettowinst van 103 miljoen euro in het eerste kwartaal, 39 procent minder dan een jaar eerder. De operationele winst (ebit) daalde zelfs met 64 procent tot 83 miljoen euro. De omzet nam wel 6 procent toe tot 9 miljard euro. "De A380 blijft wegen op onze winstcijfers", luidde het vrijdag bij EADS. Dochter Airbus heeft tweeënhalf jaar vertraging met de ontwikkeling van deze superjumbo. Vorig jaar werden slechts tien toestellen geleverd, de helft van het geplande aantal. Dit jaar zouden er minstens twintig de fabriek moeten uitgaan. Airbus leverde in het eerste kwartaal 122 vliegtuigen, tegen 116 in dezelfde periode in 2009. De vliegtuigbouwer zag de omzet met 6 procent stijgen tot 6,3 miljard euro en is goed voor twee derde van de EADS-omzet. EADS behoudt zijn jaarprognoses van een stabiele omzet, een ebit van zowat 1 miljard euro en net als in 2009 een 500-tal leveringen bij Airbus. Topman Louis Gallois zegt "voorzichtig optimistisch" te zijn dat de luchtvaartindustrie stilaan uit het dal kruipt.