De Frans-Nederlandse luchtvaartonderneming zag de omzet met 59 procent inzakken tot 11,1 miljard euro. De passagiersstroom droogde met 67,3 procent op tot dik 34 miljoen reizigers.

Om de kosten te drukken, zette Air France-KLM onder andere het mes in het personeelsbestand. De personeelskosten daalden met 35 procent, doordat 8.700 mensen het bedrijf verlieten. Het bedrijf vroeg loonsubsidies in Nederland en Frankrijk, en vroeg ook een looninspanning van zijn personeel. Dat laatste was voor KLM ook noodzakelijk om steun te krijgen van de Nederlandse regering.

Banenreducties en andere ingrepen in de organisatie zadelden Air France-KLM op met 822 miljoen euro aan kosten. Verder moest het concern ook bloeden voor eerder afgesloten brandstofcontracten en andere onvoorziene kosten. Die rekening kwam uit op 595 miljoen euro. Air France-KLM schreef een slordige 672 miljoen euro af op zijn vloot en dan vooral op de superjumbo's A380.

In totaal kreeg Air France-KLM 10,4 miljard euro aan leningen en garanties. De onderneming had naar eigen zeggen eind december nog 9,8 miljard euro aan liquiditeit en kredietlijnen liggen. Ondertussen is de schuld in een jaar tijd opgelopen met bijna 5 miljard euro tot 11 miljard euro. Er lopen onderhandelingen over extra steun.

Air France-KLM rekent op een moeizaam eerste kwartaal van dit jaar. Tegen de zomer verwacht de maatschappij de capaciteit weer op te kunnen voeren. Het zal echter nog jaren duren alvorens het niveau van voor de crisis weer wordt bereikt.

De Frans-Nederlandse luchtvaartonderneming zag de omzet met 59 procent inzakken tot 11,1 miljard euro. De passagiersstroom droogde met 67,3 procent op tot dik 34 miljoen reizigers. Om de kosten te drukken, zette Air France-KLM onder andere het mes in het personeelsbestand. De personeelskosten daalden met 35 procent, doordat 8.700 mensen het bedrijf verlieten. Het bedrijf vroeg loonsubsidies in Nederland en Frankrijk, en vroeg ook een looninspanning van zijn personeel. Dat laatste was voor KLM ook noodzakelijk om steun te krijgen van de Nederlandse regering. Banenreducties en andere ingrepen in de organisatie zadelden Air France-KLM op met 822 miljoen euro aan kosten. Verder moest het concern ook bloeden voor eerder afgesloten brandstofcontracten en andere onvoorziene kosten. Die rekening kwam uit op 595 miljoen euro. Air France-KLM schreef een slordige 672 miljoen euro af op zijn vloot en dan vooral op de superjumbo's A380. In totaal kreeg Air France-KLM 10,4 miljard euro aan leningen en garanties. De onderneming had naar eigen zeggen eind december nog 9,8 miljard euro aan liquiditeit en kredietlijnen liggen. Ondertussen is de schuld in een jaar tijd opgelopen met bijna 5 miljard euro tot 11 miljard euro. Er lopen onderhandelingen over extra steun. Air France-KLM rekent op een moeizaam eerste kwartaal van dit jaar. Tegen de zomer verwacht de maatschappij de capaciteit weer op te kunnen voeren. Het zal echter nog jaren duren alvorens het niveau van voor de crisis weer wordt bereikt.