Ahold Delhaize presteert goed in de VS, maar niet in België

Ahold Delhaize © ANP KOEN VAN WEEL

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het tweede kwartaal de impact van de staking in de Verenigde Staten gevoeld. Desondanks wist het moederbedrijf van Albert Heijn en Delhaize zijn omzet op te voeren, blijkt uit de halfjaarresultaten.

Ahold Delhaize noteerde in het tweede kwartaal een omzet van 16,3 miljard euro in de boeken. Dat stemt bij constante wisselkoersen overeen met een groei van 1,5 procent.

De staking bij winkels van Stop & Shop in de regio New England in de VS duurde elf dagen en had een impact van 224 miljoen dollar op de omzet. Ahold Delhaize voorziet in de tweede helft van het jaar geen significante impact van de staking meer.

In België bleef de omzet tijdens het tweede kwartaal nagenoeg ongewijzigd (+0,1 procent) op 1,286 miljard euro. Maar als de recente winkelopeningen eruit worden gefilterd, was er een lichte omzetdaling van 0,2 procent. De grote supermarkten in eigen beheer blijven onder de verwachtingen presteren. De door zelfstandigen uitgebate buurtwinkels van Proxy en Shop & Go presteerden wel goed, en er zijn meer winkelopeningen gepland in de tweede helft van het jaar. Volgens Ahold Delhaize zijn de onderliggende operationele marges voor het vijfde kwartaal op rij verbeterd in België, te danken aan een goede kostenbeheersing.

Scherpere promoties hebben niet het gewenste effect in België

Delhaize België zet sinds overname door Ahold in op scherpere promoties. Het trekt daardoor meer klanten aan, maar zij laten zich niet verleiden om ook meer te kopen. Delhaize verdient zijn scherpere promoties dus moeilijk terug met producten die niet afgeprijsd worden. Dat is vooral een groot probleem voor de grote supermarkten in eigen beheer, waar de gemiddelde uitgaven per kassaticket omhoog moeten om de marges op te krikken. Delhaize is nog van te weinig mensen de favoriete supermarkt, waar ze hun winkelkar altijd volladen.

De keten moet nog te veel terugvallen op mensen die een snelle boodschap halen en dat verklaart ook het aanhoudende succes van de kleinere winkels. Delhaize België haalt steeds meer omzet bij de zelfstandig uitgebate buurtwinkels dan bij de supermarkten in eigen beheer. De zelfstandige winkels brengen al ongeveer een jaar meer omzet aan dan de winkels in eigen beheer. De zelfstandige handelaren staan daardoor sterker in hun schoenen en dat kan voor conflicten zorgen over de contracten die zij met Delhaize afsluiten.

Partner Content