Ahold Delhaize boekte in het eerste kwartaal 2017een omzet van 15,8 miljard euro. Dat is 3 procent meer dan een jaar eerder. De operationele winst steeg met 9 procent naar 553 miljoen euro. Onder de streep bleef een nettowinst van 356 miljoen euro over.

De cijfers van vorig jaar zijn daarbij aangepast om de gevolgen van de in juli 2016 afgeronde fusie tussen Ahold en Delhaize te kunnen weergeven.

Vooral in Nederland boekte het moederbedrijf van Albert Heijn en bol.com vooruitgang. De omzet nam er met met 4 procent toe. Minder goed ging het in België, waar een omzetdaling met 1,1 procent tot 1,181 miljard euro werd geregistreerd.

De operationele marge in België bedroeg in het eerste kwartaal 2,4 procent, tegenover 5 procent in Nederland.

Ook in de VS, de grootste markt van het concern, liep de omzet gecorrigeerd voor de gunstige ontwikkeling van de dollar licht terug.

In België nam vooral de omzet van de eigen supermarkten van het bedrijf af, onder meer omdat klanten minder producten afrekenden per bezoek. Filialen van franchisenemers deden wel goed.

Topman Dick Boer gaf in een toelichting aan dat wordt onderzocht waar dit verschil aan ligt. Het is daarbij volgens hem te vroeg om te voorspellen wanneer de situatie kan worden verbeterd. Komend jaar worden in ieder geval ruim honderd Belgische supermarkten gemoderniseerd.