Carlsberg heeft het al enkele jaren moeilijk. Het boekte vorig jaar zelfs een nettoverlies van 2,6 miljard kronen (350 miljoen euro) door bijzondere waardeverminderingen in China en Rusland. De groep is erg afhankelijk van Rusland. Dat land voert al jaren een streng anti-alcoholbeleid. Bovendien heerst er een recessie en is de roebel fors in waarde gezakt. Het Russische biermerk Baltika, ooit het meest verkochte bier in Europa en voor Carlsberg in de jaren negentig de poort tot succes in Rusland, werd met 4 miljar...

Carlsberg heeft het al enkele jaren moeilijk. Het boekte vorig jaar zelfs een nettoverlies van 2,6 miljard kronen (350 miljoen euro) door bijzondere waardeverminderingen in China en Rusland. De groep is erg afhankelijk van Rusland. Dat land voert al jaren een streng anti-alcoholbeleid. Bovendien heerst er een recessie en is de roebel fors in waarde gezakt. Het Russische biermerk Baltika, ooit het meest verkochte bier in Europa en voor Carlsberg in de jaren negentig de poort tot succes in Rusland, werd met 4 miljard kronen afgeboekt.Over het Belgische abdijbier Grimbergen, dat sinds 2008 tot de groep behoort, is er alleen maar goed nieuws. Vorig jaar groeide Grimbergen alweer met 15 procent in volume. Dat is minder dan de 27 procent in 2014, maar Carlsberg noemt het merk in volume het snelst groeiende abdijbier sinds 2011. Het wordt in 38 landen verkocht, maar het ging vooral vooruit in Frankrijk - de grootste markt voor Grimbergen. Het bier wordt gebrouwen in de brouwerij van Obernai in de Elzas, die in handen van Carlsberg is.Ook het abdijbier Affligem doet het bijzonder goed. De Nederlandse brouwer Heineken is de eigenaar. Het bier groeide in 2015 alweer "met dubbele procentcijfers", nadat het in 2014 al met 16 procent was gestegen. Het is te koop in dertig landen, maar het is vooral populair in Frankrijk en Nederland.Ook voor Leffe, het abdijbier van de wereldleider AB InBev, is Frankrijk het belangrijkste land. In 2014 werd in dat land 1,2 miljoen hectoliter Leffe verkocht. Het groeide er dat jaar in volume met dubbele cijfers. Daarmee zette Leffe een sterke prestatie neer - de cijfers over 2015 maakt AB InBev bekend op 25 februari.Zowel AB InBev, Carlsberg als Heineken positioneren hun Belgische abdijbier als een internationaal premiummerk. De internationale consument ervaart het als een exclusief en beter merk, waardoor hij er ook iets extra voor wil betalen. Die volumegroei leidde uiteraard ook tot extra investeringen. AB InBev verhoogt zijn productiecapaciteit in Leuven, waar Leffe wordt gebrouwen. De brouwerij van Opwijk, waar Affligem wordt gebrouwen, is al te klein. Daardoor laat Heineken ook Affligem brouwen in Alken. Daar is nog ruimschoots capaciteit, want Alken kan er tot 2 miljoen hectoliter gaan.Het volume van Affligem schommelt wellicht tussen 250.000 en 300.000 hectoliter - Heineken maakt de precieze volumecijfers niet bekend. De Nederlandse brouwer investeerde in 2014 al fors in Affligem: in nieuwe flessen, kratten en een fermentatieruimte, voor 7,6 miljoen euro. Ook de Grimbergen voor de Belgische markt wordt in Alken gebrouwen.