Het abdijbier Grimbergen ging vorig jaar naar een volume van meer dan 1,3 miljoen hectoliter. De internationalisering van het merk kreeg vleugels sinds Carlsberg Grimbergen in 2008 kocht. De Deense brouwer is het wereldwijde nummer drie volgens volume. Enkel AB InBev en Heineken staan hoger op het podium.
...

Het abdijbier Grimbergen ging vorig jaar naar een volume van meer dan 1,3 miljoen hectoliter. De internationalisering van het merk kreeg vleugels sinds Carlsberg Grimbergen in 2008 kocht. De Deense brouwer is het wereldwijde nummer drie volgens volume. Enkel AB InBev en Heineken staan hoger op het podium.Het bleef een tijdlang stil met de plannen van Carlsberg voor het Vlaams-Brabantse abdijbier. Maar vanaf 2012 kwamen de zaken in een stroomversnelling. Carlsberg positioneert het merk Grimbergen als een internationaal superluxemerk. Voor 'hét Belgische abdijbier' moet de consument dus veel betalen. En die doet dat ook. De volumeverkoop klom sinds de overname in 2008 van circa 285.000 hectoliter naar meer dan 1,3 miljoen hectoliter vorig jaar. Grimbergen wordt in meer dan vijftig landen verkocht. Het is opvallend dat het Belgische abdijbier pas onder de hoede van een Deense wereldbrouwer echt werd gelanceerd.Het belangrijkste land voor het Vlaamse bier blijft Frankrijk, waar Grimbergen het al jaren goed doet - ook vorig jaar ging het abdijbier erop vooruit. Ook Denemarken, Rusland en Oekraïne leverden puike prestaties.En nu lanceert Carlsberg Grimbergen ook in China. "We willen marktaandeel winnen in het superluxesegment", zegt Kasper Elbjorn, de woordvoerder van Carlsberg. "Grimbergen speelt een sleutelrol voor onze groeistrategie in het segment van de dure premiummerken." Grimbergen bevindt zich in de Carlsberg Group in goed gezelschap, naast exclusieve ambachtelijke bieren en de Deense internationale pilsbieren Carlsberg en Tuborg.Voor de eerste verkoopresultaten van Grimbergen in China is het nog te vroeg, meldt Elbjorn. Maar de brouwer scoort in China met Europese premiummerken. Een ander merk van Carlsberg dat het goed doet, is Kronenbourg 1664 Blanc. Het Franse witbier groeide vorig jaar met meer dan de helft in volume in China, naar 225.000 hectoliter. Het totale volume van Kronenbourg Blanc 1664 klom daarmee boven 1 miljoen hectoliter. Nog belangrijker dan het volume is de prijszetting. "Kronenbourg 1664 Blanc kost zes keer meer dan een gewoon pintje", zegt Cees 't Hart, de Nederlandse CEO van Carlsberg. Grimbergen zit in dezelfde prijsklasse.Carlsberg is in China het nummer vijf, met 6 procent marktaandeel, en 25 brouwerijen. Het verkocht er vorig jaar 21 miljoen hectoliter, goed voor een omzet van omgerekend 1 miljard euro.De stijgende internationale verkoop is niet noodzakelijk goed nieuws voor Grimbergen in België. In eigen land verkoopt Alken-Maes en zijn eigenaar Heineken Grimbergen via een licentierecht. Dat bier wordt gebrouwen in Alken (een beperkt deel gaat vanuit Alken ook naar Nederland en Spanje).Maar het Grimbergen-bier van Carlsberg wordt vooral gebrouwen in de Franse brouwerij in Obernai in de Elzas, de brouwerij van Kronenbourg. Ook de Grimbergen voor de Chinezen komt uit de Elzas.