AB InBev met Leffe naar Duitsland

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

AB InBev heeft plannen om Leffe op grote schaal te verdelen in Duitsland. In 2005 zette de brouwerij bij onze oosterburen een eerste, kleinschalig experiment op met het Belgische abdijbier.

AB InBev heeft plannen om Leffe op grote schaal te verdelen in Duitsland. In 2005 zette de brouwerij bij onze oosterburen een eerste, kleinschalig experiment op met het Belgische abdijbier.

Het aanbod van de PerfectDraft, een soort van minivaatje met een tapsysteem, bij honderd Duitse bierhandelaars bleek onlangs een groot succes. Chris Cools, de Vlaamse directeur van AB InBev Duitsland, wil het nu ambitieuzer aanpakken. De brouwer rolt de distributie van Leffe nationaal uit, met eerst een focus op stedelijke gebieden en de horeca.

Leffe positioneert zich in het segment van de duurdere bieren. “In dat luxesegment zijn we al marktleider in Duitsland, met merken als Beck’s en Franziskaner”, zegt woordvoerder Karen Couck aan Trends. Franziskaner uit München is de Duitse variant van een witbier.

In Duitsland is AB InBev het nummer twee, met vorig jaar een marktaandeel van 9,4 procent in de winkels. De groep heeft er vier brouwerijen. Vorig jaar verkocht AB InBev 8,7 miljoen hectoliter bier in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, maar Duitsland vormt daarvan de belangrijkste markt. De Duitse biermarkt daalt elk jaar met 1,8 miljoen hectoliter. Maar AB InBev houdt er behoorlijk stand, want in 2008 bedroeg het verkochte volume 9 miljoen hectoliter.

Leffe wordt in Leuven gebrouwen. De grootste markt voor Leffe is voorlopig Frankrijk, maar het bier krijgt er klappen door een forse accijnsverhoging met 160 procent die dit jaar werd ingevoerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content