De zogenaamde "B2B Betaalindex" van Graydon leert dat slechts 61,72 procent van de facturen die Belgische bedrijven elkaar toesturen tijdig werd betaald. In het eerste kwartaal was dat nog 65,22 procent. Het aantal wanbetalers neemt dus opnieuw toe, hoewel in het laatste kwartaal van 2009 nog sprake was van een "significante verbetering van de betaalmoraal".

De Betaalindex is in het tweede kwartaal gedaald tot 99,28, wat overeenstemt met een bijna-dieptepunt. De index, die weergeeft in welke mate bedrijven hun betaalafspraken nakomen, noteerde in het eerste kwartaal op 103,04. Over heel 2009 was dat 101,87.

Graydon noemt de toenemende tendens van wanbetalingen "des te meer alarmerend omdat deze waarneming betrekking heeft op het kwartaal voor de vakantieperiode." Het studiebureau vreest zelfs dat de B2B-betaalmoraal in het derde kwartaal naar een historisch dieptepunt zakt.

De neerwaartse tendens geldt voor de drie gewesten, maar is het meest opvallend in Wallonië. In het zuiden van ons land werd slechts 58,36 procent van de bedrijfsfacturen tijdig betaald. In Vlaanderen kwam 63,24 procent binnen de betaaltermijn op de rekening tegenover bijna 66 procent een kwartaal eerder. In
Vlaanderen werd in 9 procent van de gevallen meer dan 90 dagen te laat betaald, wat een toename is met 15 procent. In de twee andere gewesten gaat het aantal wanbetalingen van die orde met 30 procent de hoogte in.

Volgens Graydon tonen de cijfers aan dat "heel wat kmo- ondernemingen in ons land een uitputtingsniveau bereiken".

De zogenaamde "B2B Betaalindex" van Graydon leert dat slechts 61,72 procent van de facturen die Belgische bedrijven elkaar toesturen tijdig werd betaald. In het eerste kwartaal was dat nog 65,22 procent. Het aantal wanbetalers neemt dus opnieuw toe, hoewel in het laatste kwartaal van 2009 nog sprake was van een "significante verbetering van de betaalmoraal". De Betaalindex is in het tweede kwartaal gedaald tot 99,28, wat overeenstemt met een bijna-dieptepunt. De index, die weergeeft in welke mate bedrijven hun betaalafspraken nakomen, noteerde in het eerste kwartaal op 103,04. Over heel 2009 was dat 101,87. Graydon noemt de toenemende tendens van wanbetalingen "des te meer alarmerend omdat deze waarneming betrekking heeft op het kwartaal voor de vakantieperiode." Het studiebureau vreest zelfs dat de B2B-betaalmoraal in het derde kwartaal naar een historisch dieptepunt zakt. De neerwaartse tendens geldt voor de drie gewesten, maar is het meest opvallend in Wallonië. In het zuiden van ons land werd slechts 58,36 procent van de bedrijfsfacturen tijdig betaald. In Vlaanderen kwam 63,24 procent binnen de betaaltermijn op de rekening tegenover bijna 66 procent een kwartaal eerder. In Vlaanderen werd in 9 procent van de gevallen meer dan 90 dagen te laat betaald, wat een toename is met 15 procent. In de twee andere gewesten gaat het aantal wanbetalingen van die orde met 30 procent de hoogte in. Volgens Graydon tonen de cijfers aan dat "heel wat kmo- ondernemingen in ons land een uitputtingsniveau bereiken".