Waarom blijven de problemen aanslepen, ook bijna drie jaar na de start van de pandemie? En aan welke onderdelen is er een gebrek?

BARBARA BLOMME. "We missen een cruciaal onderdeel dat in al onze wagens voorkomt en waarin microchips steken. Onze leverancier krijgt deze halfgeleiders slechts mondjesmaat. Wat maakt dat wij een hele week niet kunnen produceren. Het gaat om een wereldwijd probleem, dat nog eens versterkt wordt omdat wagens steeds meer elektrische onderdelen bevatten, terwijl de bouw van nieuwe semi-conductorenfabrieken blijft aanslepen. In een normale productie maken we in Gent 6.000 auto's per week. Maar ruim 5.000 van onze 7.000 medewerkers vallen nu onder het stelsel van tijdelijke werkloosheid. Dat zijn productiearbeiders. Wie wel werkt, wordt ingezet in onderhoudsactiviteiten of wordt op het werk verwacht voor opleidingen of workshops. Ook de bedienden werken door."

In 2021 en 2022 waren er telkens 40 'verloren productiedagen' door tekorten aan onderdelen. Wat zijn de verwachtingen dit jaar?

BLOMME. "Het lijkt erop dat de markt zich in de loop van 2023 geleidelijk zal herstellen. Toch blijft de vraag naar halfgeleiders zeer hoog. Van een algemene stabiliteit is zeker nog geen sprake. Wij passen onze productie voortdurend aan."

Ruim de helft van de productie in 2022 in de fabriek in Gent waren elektrische en hybride wagens. Verscherpt dat de tekorten?

BLOMME. "In elk van onze wagens zitten duizenden semi-conductoren. Elk onderdeel dat elektronica bevat, heeft ook halfgeleiders. De batterij, het instrumentenbord, de airbags, de camera's: allemaal typische onderdelen met heel veel chips. Dus inderdaad: hoe meer geëlektrificeerd, hoe meer microchips nodig zijn."

Volvo verhoogt dit jaar de productiecapaciteit voor elektrische wagens naar 150.000.Wordt dat haalbaar met die productiestoringen?

BLOMME. "Als we de nodige onderdelen hebben, zullen we die aantallen produceren. Ons succesmodel XC40 is wereldwijd nog altijd het op een na best verkochte Volvo-model. En ook de C40, het tweede volledig elektrische Volvo-model, verkoopt almaar beter."

BARBARA BLOMME. "We missen een cruciaal onderdeel dat in al onze wagens voorkomt en waarin microchips steken. Onze leverancier krijgt deze halfgeleiders slechts mondjesmaat. Wat maakt dat wij een hele week niet kunnen produceren. Het gaat om een wereldwijd probleem, dat nog eens versterkt wordt omdat wagens steeds meer elektrische onderdelen bevatten, terwijl de bouw van nieuwe semi-conductorenfabrieken blijft aanslepen. In een normale productie maken we in Gent 6.000 auto's per week. Maar ruim 5.000 van onze 7.000 medewerkers vallen nu onder het stelsel van tijdelijke werkloosheid. Dat zijn productiearbeiders. Wie wel werkt, wordt ingezet in onderhoudsactiviteiten of wordt op het werk verwacht voor opleidingen of workshops. Ook de bedienden werken door."BLOMME. "Het lijkt erop dat de markt zich in de loop van 2023 geleidelijk zal herstellen. Toch blijft de vraag naar halfgeleiders zeer hoog. Van een algemene stabiliteit is zeker nog geen sprake. Wij passen onze productie voortdurend aan."BLOMME. "In elk van onze wagens zitten duizenden semi-conductoren. Elk onderdeel dat elektronica bevat, heeft ook halfgeleiders. De batterij, het instrumentenbord, de airbags, de camera's: allemaal typische onderdelen met heel veel chips. Dus inderdaad: hoe meer geëlektrificeerd, hoe meer microchips nodig zijn."BLOMME. "Als we de nodige onderdelen hebben, zullen we die aantallen produceren. Ons succesmodel XC40 is wereldwijd nog altijd het op een na best verkochte Volvo-model. En ook de C40, het tweede volledig elektrische Volvo-model, verkoopt almaar beter."