Als gevolg van de huidige gezondheidscrisis wordt D'Ieteren Auto geconfronteerd met een forse daling van de vraag, die volgens het bedrijf meer dan waarschijnlijk zal aanhouden. In vergelijking met 2019 zullen de nieuwe auto- en bedrijfswagenmarkten dit jaar naar verwachting krimpen tot respectievelijk 435.000 en 55.000 nieuwe inschrijvingen. De komende vijf jaar zouden de markten zich dan stabiliseren op respectievelijk 450.000 en 60.000 nieuwe inschrijvingen.

D'Ieteren Auto was al enkele maanden bezig met de transformatie van zijn kernactiviteiten 'in een markt waarin de digitalisering, elektrificatie en automatisering van voertuigen en de nieuwe mobiliteit een structurele afname van de verkoop- en naverkoopactiviteiten veroorzaken'. De afname van de vraag heeft volgens het bedrijf, in combinatie met veranderingen in het gedrag van de klant, een impact op de activiteiten van D'Ieteren Auto en zou de uitvoering van de strategie voor 2025 in gevaar brengen.

'We hebben de ambitie een belangrijke speler te zijn in de ontwikkeling van een vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit ten voordele van onze klanten, medewerkers, partners en de samenleving in het algemeen', zegt Denis Gorteman, CEO van D'Ieteren Auto. 'Om dat doel te bereiken, hebben we onze strategie tot het jaar 2025 vastgelegd. Daarvoor is een wereldwijde investering nodig van 182 miljoen euro over die periode', klinkt het.

D'Ieteren Sport

De directie meldt woensdag ook van plan te zijn om geen Yamaha-producten meer in te voeren in België en het Groothertogdom Luxemburg, een activiteit die momenteel wordt uitgevoerd door D'Ieteren Sport. Voor D'Ieteren Sport wordt een overnemer gezocht. D'Ieteren Auto wil ook de activiteiten stopzetten "die niet langer voldoen aan de behoeften van de concessiehouders of klanten". "In dat verband heeft de directie de intentie om de activiteiten van de Contact Centers in Kortenberg stop te zetten, daar concessiehouders vandaag grotendeels op lokaal niveau testritten voor klanten organiseren", klinkt het.

De 211 banen die mogelijk sneuvelen zijn jobs binnen D'Ieteren n.v., D'Ieteren Sport n.v. en Volkswagen D'Ieteren Finance n.v. De herstructurering heeft geen invloed op de activiteiten van de zelfstandige concessiehouders, die instaan voor de verkoop en dienstverlening na verkoop van de verdeelde merken.

De wettelijke informatie- en consultatieprocedure met de personeelsvertegenwoordigers in het kader van de wet-Renault is woensdag opgestart. In de voormiddag vond een informatiesessie plaats voor alle medewerkers via een webinar.

De vakbonden krijgen donderdagnamiddag toelichting, maar reageren woensdag alvast geschokt op het nieuws. 'De vakbonden zullen proberen om alle ontslagen tegen te houden en gaan niet mee in dit verhaal', zegt Tina De Greef van ACV Puls. 'Als we alle bedrijven die nu wat verlies maken door corona mensen op straat gaan laten zetten, gaan we als samenleving kopje onder gaan. Dat is voor ons geen optie', klinkt het.

Als gevolg van de huidige gezondheidscrisis wordt D'Ieteren Auto geconfronteerd met een forse daling van de vraag, die volgens het bedrijf meer dan waarschijnlijk zal aanhouden. In vergelijking met 2019 zullen de nieuwe auto- en bedrijfswagenmarkten dit jaar naar verwachting krimpen tot respectievelijk 435.000 en 55.000 nieuwe inschrijvingen. De komende vijf jaar zouden de markten zich dan stabiliseren op respectievelijk 450.000 en 60.000 nieuwe inschrijvingen.D'Ieteren Auto was al enkele maanden bezig met de transformatie van zijn kernactiviteiten 'in een markt waarin de digitalisering, elektrificatie en automatisering van voertuigen en de nieuwe mobiliteit een structurele afname van de verkoop- en naverkoopactiviteiten veroorzaken'. De afname van de vraag heeft volgens het bedrijf, in combinatie met veranderingen in het gedrag van de klant, een impact op de activiteiten van D'Ieteren Auto en zou de uitvoering van de strategie voor 2025 in gevaar brengen.'We hebben de ambitie een belangrijke speler te zijn in de ontwikkeling van een vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit ten voordele van onze klanten, medewerkers, partners en de samenleving in het algemeen', zegt Denis Gorteman, CEO van D'Ieteren Auto. 'Om dat doel te bereiken, hebben we onze strategie tot het jaar 2025 vastgelegd. Daarvoor is een wereldwijde investering nodig van 182 miljoen euro over die periode', klinkt het.De directie meldt woensdag ook van plan te zijn om geen Yamaha-producten meer in te voeren in België en het Groothertogdom Luxemburg, een activiteit die momenteel wordt uitgevoerd door D'Ieteren Sport. Voor D'Ieteren Sport wordt een overnemer gezocht. D'Ieteren Auto wil ook de activiteiten stopzetten "die niet langer voldoen aan de behoeften van de concessiehouders of klanten". "In dat verband heeft de directie de intentie om de activiteiten van de Contact Centers in Kortenberg stop te zetten, daar concessiehouders vandaag grotendeels op lokaal niveau testritten voor klanten organiseren", klinkt het. De 211 banen die mogelijk sneuvelen zijn jobs binnen D'Ieteren n.v., D'Ieteren Sport n.v. en Volkswagen D'Ieteren Finance n.v. De herstructurering heeft geen invloed op de activiteiten van de zelfstandige concessiehouders, die instaan voor de verkoop en dienstverlening na verkoop van de verdeelde merken. De wettelijke informatie- en consultatieprocedure met de personeelsvertegenwoordigers in het kader van de wet-Renault is woensdag opgestart. In de voormiddag vond een informatiesessie plaats voor alle medewerkers via een webinar. De vakbonden krijgen donderdagnamiddag toelichting, maar reageren woensdag alvast geschokt op het nieuws. 'De vakbonden zullen proberen om alle ontslagen tegen te houden en gaan niet mee in dit verhaal', zegt Tina De Greef van ACV Puls. 'Als we alle bedrijven die nu wat verlies maken door corona mensen op straat gaan laten zetten, gaan we als samenleving kopje onder gaan. Dat is voor ons geen optie', klinkt het.