De directie van Bombardier heeft vrijdagmorgen tijdens een buitengewone ondernemingsraad aan het personeel bekendgemaakt dat ze de activiteiten van haar site in Brugge wil reorganiseren.

Bombardier wil de Brugse vestiging omvormen tot een fabriek gespecialiseerd in eindassemblage, testen en indienststellen van voertuigen, luidt het in een persbericht.

Er is ook sprake van een wijziging van de organisatiestructuur naar 'een meer kostenefficiënte set-up'.

Dat betekent dat mogelijk 160 werknemers hun job verliezen, van wie 90 arbeiders en 70 bedienden.

De directie zal de komende weken overleggen met de sociale partners 'om de procedure correct te laten verlopen en de impact van deze transformatie te minimaliseren voor zowel onze medewerkers als onze klanten'. Het bedrijf zal pas in een latere fase meer details geven, klinkt het nog. De plannen zijn volgens de directie van Bombardier 'essentieel' om de toekomst van de site te verzekeren en de nodige concurrentiekracht te herwinnen.

Dit komt zeer hard aan (burgemeester Landuyt)

Twee maanden geleden kreeg het personeel van Bombardier te horen vanop een Europese ondernemingsraad in Derby dat de vestiging in Brugge niet zou gesloten worden. Daar bestond wat vrees voor. De Europese directie had toen laten weten dat de Brugse afdeling tegen eind 2018 geleid zou worden vanuit het Franse Crespin.

Tegelijk werd duidelijk dat er nog wat veranderingen zouden doorgevoerd worden, wat een weerslag zou hebben op het personeel. Die vrees blijkt nu gegrond.

De productie in de vestiging van Bombardier in Brugge lag vrijdag stil. De 423 arbeiders en bedienden van Bombardier Brugge hadden vrijdagmorgen het werk neergelegd.

'Regering moet met sterke argumenten komen'

Volgens de Brugse burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) is het de taak van de Vlaamse en federale regering om met sterke argumenten te reageren op de intentieverklaring van Bombardier om 160 banen te schrappen.

Landuyt werd kort voor de speciale ondernemingsraad ingelicht over de besparingsronde bij Bombardier Brugge. "Rond de bestelling van de NMBS is het duidelijk dat de directie het order minimaal interpreteert", aldus Landuyt. Dat betekent volgens de burgemeester dat een deel van de productie naar een andere vestiging kan gaan. Nochtans had Bombardier de integrale bouw van de treinstellen beloofd. Ook over het order van De Lijn hangt nog mist. De vakbonden en lokale politici hadden om een snelle beslissing gevraagd na de Europese ondernemingsraad, twee maanden geleden. Landuyt vraagt alsnog een snelle beslissing om Bombardier de maximale kansen te geven.

"Dit komt zeer hard aan", aldus Landuyt. "De regeringen moeten, als toeziend oog, ervoor zorgen dat de orders worden gerespecteerd."

Beloftes en loonlasten

Behalve de Brugse burgemeester hebben nog andere politici verontwaardigd gereageerd op de plannen van Bombardier. Zo vindt Vlaams parlementslid en partijgenoot Annick Lambrecht uit Brugge dat de ministers Peeters, Bourgeois en Bellot schromelijk zijn tekortgeschoten. Lambrecht vraagt dat Bombardier de beloftes rond het order van de NMBS nakomt, namelijk de volledige bouw van de 445 dubbeldektreinen.

Stefaan Sintobin, Vlaams parlementslid voor Vlaams Belang, wijst op de problematiek van de te hoge loonlasten, ' maar wanneer onze Vlaamse overheid nog eens beslist om eigen trams liever in Spanje te bestellen dan in eigen land, dan hoeft het niet te verbazen dat Bombardier hier zijn tewerkstelling terugschroeft'.

Open Vld-collega Mercedes Van Volcem vindt niet dat de regering schuld treft. De liberale politica vernam van de Bombardier-top dat het om een sanering ging en noemt de kritiek van Landuyt 'een zwaktebod'. "Hij zou beter een masterplan jobs voor Brugge opmaken. Brugge draait op halve toeren. Vele zaken verlieten Brugge al, het is tijd voor een nieuwe motor", sneert Van Volcem.

Soms bekruipt met het onaangename gevoel dat de internationale directie van Bombardier nog maar weinig geeft om de Brugse vestiging (senator Pol Van Den Driessche)

CD&V'er en lokaal schepen Franky Demon dringt aan op goede afspraken om de gevolgen zo beperkt mogelijk te houden en garanties te krijgen over de site in Brugge.

Voor Brugs senator Pol Van Den Driessche (N-VA) "is het duidelijk dat de beslissing van de Bombardier-directie los staat van de hangende bestelling van De Lijn en meer te maken heeft met interne beslissingen bij Bombardier". Van Den Driessche denkt aan een taskforce om hoogtechnologische bedrijven naar Brugge te halen. Volgens hem behoort het order van De Lijn wel nog tot de mogelijkheden en lopen er constructieve gesprekken. "Maar soms bekruipt met het onaangename gevoel dat de internationale directie van Bombardier nog maar weinig geeft om de Brugse vestiging", aldus de N-VA'er.

"Dat een deel van de activiteiten naar Tsjechië verhuist, is mee de reden waarom veel mensen Europa niet meer begrijpen en waarom wij met Groen pleiten voor een politieker en socialer Europa", reageert Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt. Hij benadrukt dat er 'mits de juiste maatregelen' zeker nog een toekomst is voor de maakindustrie bij ons. De Vriendt stelt loonlastenverlaging voor in arbeidsintensieve sectoren, zoals de assemblage.

De directie van Bombardier heeft vrijdagmorgen tijdens een buitengewone ondernemingsraad aan het personeel bekendgemaakt dat ze de activiteiten van haar site in Brugge wil reorganiseren. Bombardier wil de Brugse vestiging omvormen tot een fabriek gespecialiseerd in eindassemblage, testen en indienststellen van voertuigen, luidt het in een persbericht. Er is ook sprake van een wijziging van de organisatiestructuur naar 'een meer kostenefficiënte set-up'.Dat betekent dat mogelijk 160 werknemers hun job verliezen, van wie 90 arbeiders en 70 bedienden.De directie zal de komende weken overleggen met de sociale partners 'om de procedure correct te laten verlopen en de impact van deze transformatie te minimaliseren voor zowel onze medewerkers als onze klanten'. Het bedrijf zal pas in een latere fase meer details geven, klinkt het nog. De plannen zijn volgens de directie van Bombardier 'essentieel' om de toekomst van de site te verzekeren en de nodige concurrentiekracht te herwinnen.Twee maanden geleden kreeg het personeel van Bombardier te horen vanop een Europese ondernemingsraad in Derby dat de vestiging in Brugge niet zou gesloten worden. Daar bestond wat vrees voor. De Europese directie had toen laten weten dat de Brugse afdeling tegen eind 2018 geleid zou worden vanuit het Franse Crespin.Tegelijk werd duidelijk dat er nog wat veranderingen zouden doorgevoerd worden, wat een weerslag zou hebben op het personeel. Die vrees blijkt nu gegrond.De productie in de vestiging van Bombardier in Brugge lag vrijdag stil. De 423 arbeiders en bedienden van Bombardier Brugge hadden vrijdagmorgen het werk neergelegd.Volgens de Brugse burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) is het de taak van de Vlaamse en federale regering om met sterke argumenten te reageren op de intentieverklaring van Bombardier om 160 banen te schrappen. Landuyt werd kort voor de speciale ondernemingsraad ingelicht over de besparingsronde bij Bombardier Brugge. "Rond de bestelling van de NMBS is het duidelijk dat de directie het order minimaal interpreteert", aldus Landuyt. Dat betekent volgens de burgemeester dat een deel van de productie naar een andere vestiging kan gaan. Nochtans had Bombardier de integrale bouw van de treinstellen beloofd. Ook over het order van De Lijn hangt nog mist. De vakbonden en lokale politici hadden om een snelle beslissing gevraagd na de Europese ondernemingsraad, twee maanden geleden. Landuyt vraagt alsnog een snelle beslissing om Bombardier de maximale kansen te geven. "Dit komt zeer hard aan", aldus Landuyt. "De regeringen moeten, als toeziend oog, ervoor zorgen dat de orders worden gerespecteerd."Behalve de Brugse burgemeester hebben nog andere politici verontwaardigd gereageerd op de plannen van Bombardier. Zo vindt Vlaams parlementslid en partijgenoot Annick Lambrecht uit Brugge dat de ministers Peeters, Bourgeois en Bellot schromelijk zijn tekortgeschoten. Lambrecht vraagt dat Bombardier de beloftes rond het order van de NMBS nakomt, namelijk de volledige bouw van de 445 dubbeldektreinen. Stefaan Sintobin, Vlaams parlementslid voor Vlaams Belang, wijst op de problematiek van de te hoge loonlasten, ' maar wanneer onze Vlaamse overheid nog eens beslist om eigen trams liever in Spanje te bestellen dan in eigen land, dan hoeft het niet te verbazen dat Bombardier hier zijn tewerkstelling terugschroeft'.Open Vld-collega Mercedes Van Volcem vindt niet dat de regering schuld treft. De liberale politica vernam van de Bombardier-top dat het om een sanering ging en noemt de kritiek van Landuyt 'een zwaktebod'. "Hij zou beter een masterplan jobs voor Brugge opmaken. Brugge draait op halve toeren. Vele zaken verlieten Brugge al, het is tijd voor een nieuwe motor", sneert Van Volcem. CD&V'er en lokaal schepen Franky Demon dringt aan op goede afspraken om de gevolgen zo beperkt mogelijk te houden en garanties te krijgen over de site in Brugge. Voor Brugs senator Pol Van Den Driessche (N-VA) "is het duidelijk dat de beslissing van de Bombardier-directie los staat van de hangende bestelling van De Lijn en meer te maken heeft met interne beslissingen bij Bombardier". Van Den Driessche denkt aan een taskforce om hoogtechnologische bedrijven naar Brugge te halen. Volgens hem behoort het order van De Lijn wel nog tot de mogelijkheden en lopen er constructieve gesprekken. "Maar soms bekruipt met het onaangename gevoel dat de internationale directie van Bombardier nog maar weinig geeft om de Brugse vestiging", aldus de N-VA'er. "Dat een deel van de activiteiten naar Tsjechië verhuist, is mee de reden waarom veel mensen Europa niet meer begrijpen en waarom wij met Groen pleiten voor een politieker en socialer Europa", reageert Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt. Hij benadrukt dat er 'mits de juiste maatregelen' zeker nog een toekomst is voor de maakindustrie bij ons. De Vriendt stelt loonlastenverlaging voor in arbeidsintensieve sectoren, zoals de assemblage.