Al in 2009 kondigde Federdrive aan dat de sector naar bijkomende lesgevers op zoek was. Deze tendens zet zich voort. Meer nog, ze versterkt zelfs, van 750 naar 1.600 nieuwe lesgevers, stelt Unizo. Vlaanderen is op korte termijn op zoek naar 400 nieuwe lesgevers, als we verder kijken worden dat er zelfs bijna 1.000. In Wallonië is de vraag gematigder met 276 op korte en 324 op langere termijn. Naast de toename in pensioneringen, zijn er vele redenen voor de groei in tewerkstelling. "De talrijke verkeersveiligheidsprojecten zijn een medium om steeds meer mensen met de erkende rijscholen te laten kennismaken. In deze crisistijden richten meer ouders zich bovendien op de erkende rijschool om hun kinderen een goede basisopleiding te laten volgen. Het risico om hun voertuig te beschadigen tijdens de opleiding van zoon- of dochter is hier niet vreemd aan. Daarnaast maakt de evolutie in de rijexamens een professionele opleiding noodzakelijk", aldus Unizo. En het gevolg is meer werkgelegenheid. Wat het meest opvalt in de enquête is de explosieve vraag naar lesgevers voor vrachtwagen en bus. Liefst één derde van de vraag naar nieuw personeel bestaat uit deze opleiders. Driehonderd vrachtwagenlesgevers kunnen aan de slag, van wie liefst de helft onmiddellijk. (DTM)

Al in 2009 kondigde Federdrive aan dat de sector naar bijkomende lesgevers op zoek was. Deze tendens zet zich voort. Meer nog, ze versterkt zelfs, van 750 naar 1.600 nieuwe lesgevers, stelt Unizo. Vlaanderen is op korte termijn op zoek naar 400 nieuwe lesgevers, als we verder kijken worden dat er zelfs bijna 1.000. In Wallonië is de vraag gematigder met 276 op korte en 324 op langere termijn. Naast de toename in pensioneringen, zijn er vele redenen voor de groei in tewerkstelling. "De talrijke verkeersveiligheidsprojecten zijn een medium om steeds meer mensen met de erkende rijscholen te laten kennismaken. In deze crisistijden richten meer ouders zich bovendien op de erkende rijschool om hun kinderen een goede basisopleiding te laten volgen. Het risico om hun voertuig te beschadigen tijdens de opleiding van zoon- of dochter is hier niet vreemd aan. Daarnaast maakt de evolutie in de rijexamens een professionele opleiding noodzakelijk", aldus Unizo. En het gevolg is meer werkgelegenheid. Wat het meest opvalt in de enquête is de explosieve vraag naar lesgevers voor vrachtwagen en bus. Liefst één derde van de vraag naar nieuw personeel bestaat uit deze opleiders. Driehonderd vrachtwagenlesgevers kunnen aan de slag, van wie liefst de helft onmiddellijk. (DTM)