Zoals bekend schakelen Ford Genk en de toeleveringsbedrijven vanaf 4 juni over naar de productie in 1 shift. Mensen kunnen dan tegen een eenmalige vergoeding het bedrijf verlaten. Bij Ford Genk loopt het niet echt storm voor die optie. Voorlopig hebben 125 mensen aangegeven dat ze uitkijken naar een andere baan en op 1 juni de premie willen incasseren. Dat wil zeggen dat de overgebleven werknemers beurtelings zullen moeten stempelen als de capaciteit gehalveerd wordt. Bij de toeleveringsbedrijven lijken de zaken anders te liggen. Bij SML, waar sinds woensdag werknemers konden aangeven dat ze vervroegd willen vertrekken, zijn er al 34 aanvragen binnen. Velen van hen hebben nog geen zicht op ander werk, maar zijn de aanhoudende onzekerheid beu. De directie wil nochtans iets doen aan de werkdruk voor de blijvers. Er zullen meer mensen worden ingezet dan strikt noodzakelijk om de aantallen te halen die Ford oplegt. Alleen bij technische storingen en andere noodgevallen zullen er 20 wagens meer moeten geproduceerd worden om de buffer te vullen. Bij SML zijn de infosessies overigens goed verlopen. De overgrote meerderheid van de arbeiders is tevreden met het voorakkoord, zodat donderdag de cao kan getekend worden. (Belga)

Zoals bekend schakelen Ford Genk en de toeleveringsbedrijven vanaf 4 juni over naar de productie in 1 shift. Mensen kunnen dan tegen een eenmalige vergoeding het bedrijf verlaten. Bij Ford Genk loopt het niet echt storm voor die optie. Voorlopig hebben 125 mensen aangegeven dat ze uitkijken naar een andere baan en op 1 juni de premie willen incasseren. Dat wil zeggen dat de overgebleven werknemers beurtelings zullen moeten stempelen als de capaciteit gehalveerd wordt. Bij de toeleveringsbedrijven lijken de zaken anders te liggen. Bij SML, waar sinds woensdag werknemers konden aangeven dat ze vervroegd willen vertrekken, zijn er al 34 aanvragen binnen. Velen van hen hebben nog geen zicht op ander werk, maar zijn de aanhoudende onzekerheid beu. De directie wil nochtans iets doen aan de werkdruk voor de blijvers. Er zullen meer mensen worden ingezet dan strikt noodzakelijk om de aantallen te halen die Ford oplegt. Alleen bij technische storingen en andere noodgevallen zullen er 20 wagens meer moeten geproduceerd worden om de buffer te vullen. Bij SML zijn de infosessies overigens goed verlopen. De overgrote meerderheid van de arbeiders is tevreden met het voorakkoord, zodat donderdag de cao kan getekend worden. (Belga)