Op 13 december neemt de NMBS in Brussel twee nieuwe stopplaatsen in gebruik: Thurn & Taxis en het station Mouterij in de buurt van Flagey. Bovendien rijden dan de eerste treinen door de Schumann-Josaphattunnel en wordt het station Brussel-Schumann grondig opgeknapt. De spoorwegoperator ziet die investeringen als een onderdeel van het Gewestelijk Expressnet Brussel (GEN). Dat is het voorstedelijke net in een straal van 30 kilometer rond de hoofdstad, waar al twintig jaar over wordt gesproken, maar dat slechts traag vooruitgang heeft geboekt.
...

Op 13 december neemt de NMBS in Brussel twee nieuwe stopplaatsen in gebruik: Thurn & Taxis en het station Mouterij in de buurt van Flagey. Bovendien rijden dan de eerste treinen door de Schumann-Josaphattunnel en wordt het station Brussel-Schumann grondig opgeknapt. De spoorwegoperator ziet die investeringen als een onderdeel van het Gewestelijk Expressnet Brussel (GEN). Dat is het voorstedelijke net in een straal van 30 kilometer rond de hoofdstad, waar al twintig jaar over wordt gesproken, maar dat slechts traag vooruitgang heeft geboekt. De NMBS onderstreept zijn ambitie door het aanbod in het voorstadsnet een eigen identiteit te geven met een eigen logo en een nieuwe naam: de S-treinen.Op een persconferentie stelde spoorbaas Jo Cornu gisteren het initiatief en het logo aan het publiek voor. De inspiratie voor de S-trein komt uit Duitsland, waar de S-Bahn in de grootstedelijke gebieden al decennia goed functioneert. Voorlopig maakt het voorstadsnet van de NMBS vooral gebruik van bestaande verbindingen en stations, maar de frequentie van de treinen wordt geleidelijk opgevoerd. Momenteel haalt NMBS 62 procent van het aantal kilometers dat in de GEN-conventie was afgesproken. Tegen eind 2017 wil de spoorwegoperator aan 90 procent zitten. De ingebruikname van de nieuwe stopplaatsen en de S-treinen zijn dus slechts één stap in de uitbouw van het Gewestelijk Expressnet. De versnelde uitbouw van het GEN was een van de prioriteiten die minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) in het regeerakkoord naar voren schoof. Ze koppelde daaraan een betere samenwerking met de andere vervoersmaatschappijen MIVB, TEC en De Lijn. Die boodschap heeft zijn effect blijkbaar niet gemist. Het verwondert niet dat spoorbaas Cornu benadrukte dat het voorstedelijke aanbod dat op 13 december wordt gelanceerd, geen 'big bang' is, maar veeleer draait om het benutten van investeringen en de samenwerking met de andere mobiliteitsspelers.Vorige week raakte bekend dat de spoorwegmaatschappij volgend jaar wil starten met de uitbouw van een voorstadsnet in Antwerpen. Ook voor de Gentse regio zijn er plannen. In het regeerakkoord werd een studie naar het effect van een voorstadsnet in Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi aangekondigd. Gezien de te verwachten mobiliteitsknoop in Antwerpen - met werken aan de Leien en de Oosterweelverbinding - is de urgentie in de Scheldestad groter. "We zijn hoe dan ook bezig met een voorstedelijk net rond Antwerpen", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. "Dat valt samen met de studie om de hinder rond Antwerpen te beperken. We overwegen het aantal treinreizigers te verhogen via de aanleg van parkeerterreinen in de Noorderkempen. Als we de frequentie van de treinen opvoeren, zijn daaraan wel extra kosten verbonden. Daarover is nog geen beslissing genomen."