Het automatiseringsbedrijf Egemin Automation is sinds mei een onderdeel van de Duitse heftruckgroep KION. Die beursgenoteerde groep, onder meer bekend van de heftruckmerken Still en Linde Material Handling, is het wereldwijde nummer twee in de heftruckmarkt.
...

Het automatiseringsbedrijf Egemin Automation is sinds mei een onderdeel van de Duitse heftruckgroep KION. Die beursgenoteerde groep, onder meer bekend van de heftruckmerken Still en Linde Material Handling, is het wereldwijde nummer twee in de heftruckmarkt.KION is actief in honderd landen en realiseerde in 2014 met 23.000 medewerkers een omzet van 4,7 miljard euro. Met de integratie van Egemin Automation, haalde KION expertise van 350 medewerkers in automatisering van magazijnlogistiek, distributiecentra en productiesites in huis.Ruim een half jaar later worden de eerste synergievoordelen na de overname zichtbaar. Zo bundelen Still Benelux en Egemin Automation de krachten om samen de markt te benaderen. Beide bedrijven keren daarmee voor een stuk terug naar hun roots. Egemin trad in de jaren zestig en zeventig op als Belgische dealer van het heftruckmerk Still. De Duitse fabrikant opende pas in 1979 een eigen vertegenwoordiging in ons land.Samen kunnen Egemin Automation en Still Benelux een team van meer dan 350 automatiseringsexperts inzetten. "Met kennis in vrijwel alle marktsegmenten", zegt Jan Vercammen, de CEO Egemin Automation. Het automatiseringsbedrijf werkt internationaal vanuit de hoofdzetel in Zwijndrecht en heeft vestigingen in Europa, Noord-Amerika en Azië.De Benelux is voor Egemin een van de belangrijkste markten. "Nu kunnen we als één grote aanbieder de markt benaderen", stelt Jean-Paul Dubois, de algemeen directeur van Still Benelux.Egemin Automation automatiseert al jaren Still-trucks op projectbasis. Het Duitse heftruckmerk heeft ook een eigen oplossing voor de automatisering van magazijntrucks met behulp van iPads. Volgens Vercammen en Dubois versterken beide partners elkaar."Waar onze oplossingen interessant zijn voor de automatisering van een deel van het bedrijfsproces, is de technologie van Egemin Automation voor een totaal andere doelgroep bestemd. Ze is juist interessant voor bijvoorbeeld de automatisering van volledige magazijnen", weet Jean-Paul Dubois. "Door onze krachten te bundelen, bieden we de klant één aanspreekpunt aan, waar hij terechtkan voor alle automatiseringsvraagstukken."Volgens Jan Vercammen groeit de vraag naar totaaloplossingen. "Traditioneel zijn Europa en Noord-Amerika de regio's waarin het meest wordt geautomatiseerd, met kostprijs natuurlijk als belangrijkste drijfveer", stelt hij. Maar er zijn volgens de topman van Egemin Automation meer factoren die automatisering interessant maken, zoals veiligheid, kwaliteit en het beheersbaar maken en houden van logistieke processen. "Een totaalpakket kunnen aanbieden is dan van essentieel belang", aldus Vercammen.Naast hun bestaande automatiseringsoplossingen voor magazijntrucks zullen Egemin en Still hun aanbod verbreden door een reeks nieuwe serietrucks met automatisering aan te bieden. Daarnaast bieden de partners verschillende automatiseringsconcepten aan, bijvoorbeeld voor het automatische transport van palletten.Verwacht wordt dat KION Group de geïntegreerde aanpak van Egemin Automation en Still Benelux uitrolt in heel de Europese markt.