"Waarom had VW 600.000 mensen nodig voor 9,5 miljoen wagens, terwijl Toyota dat kon met 344.000?"
...

Er gaat geen dag voorbij zonder een nieuwe onfrisse wind bij Volkswagen. Dieselgate wordt steeds meer Volkswagengate, nu ook benzinemotoren verdacht worden. Volkswagen staat, of stond, model voor de sterke Duitse economie het voorbije decennium. Met een uitgebreide merkenportefeuille, die het bedrijf ook tijdens de zware recessie meer dan overeind hield. Met een door techneuten gedreven voortdurende zoektocht naar verbeteringen. Met de bekende leuze bij dochter Audi 'Vorsprung durch Technik'. Met een stabiele aandeelhouder, vooral de families Piëch en Porsche, en de deelstaat Nedersaksen. En met de Mitbestimmung: de ijzersterke samenwerking tussen de directie en de vakbonden. Beide partijen werken voor de langere termijn in het belang van de onderneming, als het moet met aanhoudende loonmatiging.Tot zover de mythologie. De Duitse economie blijft vooral exportgericht. Voor Volkswagen is China de belangrijkste markt. De technologische gedrevenheid vertaalt zich in allerlei foefeltechnieken. Audi werd Fraudi. En de aandeelhouders? De families Piëch en Porsche geraken nauwelijks door dezelfde deur en hebben bovendien een opvolgingsprobleem. Hoe goed kennen de bestuurders van de deelstaat Nedersaksen hun dossiers? Een bestuurder liet zich onlangs opmerken in de rechtszaal. Ze verloor een akte met vertrouwelijke Volkswagen-documenten. En de vakbonden willen vooral tewerkstelling. Waarom had Volkswagen Groep vorig jaar bijna 600.000 werknemers nodig voor de verkoop van 9,5 miljoen wagens, terwijl Toyota het deed met 344.000 voor een verkoop van 9 miljoen wagens?