Zuid-Amerika redt Carrefour
De tweede grootste distributeur ter wereld kwam met licht betere cijfers dan verwacht dankzij een sterke organische groei in Zuid-Amerika.
Carrefour boekte in het afgelopen kwartaal een omzet van 22,6 miljard euro, licht boven de verwachte 22,4 miljard euro. De omzet is met 2,1% gegroeid tegenover dezelfde periode vorig jaar, maar vooral dankzij de opening van nieuwe winkels. De bestaande winkels van Carrefour tekenden een groei op van slechts 1,2% of minder dan de inflatie.
De stijging van de omzet werd voornamelijk gerealiseerd in Zuid-Amerika, waar de organische groei afklokte op 9,3%. Deze groei compenseerde de achteruitgang met 2,9% in Europa (exclusief Frankrijk) – te wijten aan zwakke verkopen in Italië en Spanje – en met 3,1% in Azië – te wijten aan een omzetdaling van 6,1% in China. In de Franse kernmarkt boekte Carrefour een organische groei van 1,7%. Dit is een aangename verrassing, al is die volledig te wijten aan de hogere omzet uit brandstoffen. Zonder de benzinepompen mee te rekenen zakte de omzet met 1,5%.
Beleggers reageren vandaag tevreden op het nieuws. Nochtans dreigt de winstmarge verder onder druk te komen staan door de omzetdaling in een door recessie geteisterd Europa, de sterke daling van de Braziliaanse real (wat de omzet in euro doet dalen) en de opvallende daling van de omzet in Azië.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier