Volkswagen is te goedkoop

Het Duitse concern uit Wolfsburg heeft een topmanagement en de sterke troef dat het marktleider in China is.

De halfjaarresultaten van Volkswagen waren solide en iets beter dan de gemiddelde analistenverwachting. Door een weerbarstig beursklimaat volgde geen beloning op de beursvloer. De groep leverde in het eerste semester bijna 5,1 miljoen voertuigen, of een toename met 5,6% (+6,4% voor de personenwagens, tegenover -4,8% voor vrachtwagens). De sterke euro zorgde er echter voor dat daarvan in de omzetgroei weinig terug te vinden is: de omzet bleef nagenoeg stabiel met +0,1%, tot 98,8 miljard EUR. Het tweede trimester was duidelijk minder goed dan het eerste. De groei in het aantal verkochte wagens zakte van 7,9 naar 5,6% en de omzettoename van 2,7% werd -2,2% in het tweede kwartaal. De bedrijfswinst (ebit) steeg met 7%, tot 6,19 miljard EUR, zodat de ebit-marge verbeterde van 5,9 naar 6,3%.

Gelukkig voor de rendabiliteit van de groep werden vooral van het populaire luxemerk Audi en van het sportmerk Porsche meer eenheden verkocht (respectievelijk +11,4 en +7,6%). Die premiummerken zijn goed voor twee derde van de groepswinst, tegenover een vijfde van het aantal verkochte wagens. Het Volkswagen-merk levert slechts 15% van de groeps-ebit. Ook de rendabiliteit van de zogenoemde commerciële voertuigen (vooral vrachtwagens) is bescheiden. Vandaar het bod op de Zweedse vrachtwagenbouwer Scania, dat in elk geval rendabeler is dan de andere merken (eigen VW-merk en MAN).

Topper in China

Het Duitse concern uit Wolfsburg heeft een topmanagement en de sterke troef dat het marktleider in China is. Het verkocht er in de eerste jaarhelft 1,8 miljoen voertuigen, tegenover 1,5 miljoen in West-Europa en 400.000 in Noord-Amerika. Toch wordt Volkswagen erg laag gewaardeerd tegen 8 keer de verwachte winst voor 2014, 0,9 keer de boekwaarde en 7 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde(ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda). Vandaar het ongewijzigde advies ‘koopwaardig’ (rating 1B).

Partner Content