Volkswagen crasht opnieuw
Beleggers maken zich opnieuw grote zorgen over de gezondheidstoestand van de wereldeconomie. Tegelijk crasht de Duitse autobouwer Volkswagen opnieuw op de beurs.
Beleggers maken zich opnieuw grote zorgen over de gezondheidstoestand van de wereldeconomie. Ze zien in de fors dalende grondstofprijzen een signaal dat de economische groei vertraagt, vooral in China en de ontluikende markten. De Aziatische ontwikkelingsbank verlaagde zijn groeivooruitzichten voor China. Ook onzekerheid over het Amerikaanse rentebeleid weegt op de markten. Beleggers vluchten uit aandelen en stoppen hun centen in overheidsobligaties. De Europese beurzen verliezen ongeveer 3 procent, en de Duitse beurs bijna 4 procent.
Vooral de grondstofaandelen kregen de rekening gepresenteerd, zeker nadat het Finse staalbedrijf Outokumpu een stevige winstwaarschuwing de deur uit stuurde. Het bedrijf rapporteerde een daling van de verkochte staalvolumes met 10 procent. De koersen van andere staalbedrijven zoals Aperam en Arcelor Mittal gingen mee onderuit. Arcelor staat nu op het laagste peil in twaalf jaar. Dat de autosector, de voornaamste klant van de staalbedrijven, in een groot schandaal is verwikkeld geraakt, helpt hen ook niet vooruit.
Volkswagen crasht weer
De Duitse autobouwer Volkswagen (-19%) crasht opnieuw op de beurs. VW gaf vandaag toe dat wereldwijd 11 miljoen auto’s gebruikmaken van software die de uitstootwaarden manipuleert tijdens een milieutest. Dit weekend bracht de Amerikaanse milieuwaakhond de malversaties in de Verenigde Staten aan het licht. Het gaat volgens Volkswagen om één type van dieselmotor die in auto’s van diverse VW-merken is geïnstalleerd. Het bedrijf legt in het derde kwartaal een provisie aan van 6,5 miljard euro voor de kosten van dit schandaal, maar geeft ook toe dat dit bedrag naar boven kan worden herzien. Alleen al in de Verenigde Staten riskeert de autobouwer een boete die tot 18 miljard dollar kan oplopen, al lijkt dat overdreven. Dat zou neerkomen op een boete van 37.500 dollar per verkochte wagen. Bij andere vergelijkbare beschuldigingen van misleiding werden boetes van 150 tot 500 dollar per verkochte auto opgelegd. Maar ook andere nationale milieu-autoriteiten zullen de Volkswagen-merken aan een nieuw onderzoek onderwerpen. Daarbovenop komen de kosten om het uitstootprobleem te herstellen in 11 miljoen auto’s, wat ook een miljardenfactuur kan worden. Tot slot is er ook de imagoschade voor het merk. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld stond de verkoop en de rendabiliteit al onder druk bij gebrek aan kleinere SUV-modellen en moet VW zwaar investeren om de concurrentie bij te benen. In Europa dreigt het schandaal de marktdominantie te ondermijnen omdat VW sterk afhankelijk is van de verkoop van dieselwagens. Onder impuls van topman Martin Winterkorn investeerde VW zwaar in schonere dieselmotoren. Heel die strategie komt nu op losse schroeven te staan, net als de positie van Winterkorn. Vorig jaar maakte VW een nettowinst van 10,8 miljard euro. Tot eind vorige week werd er voor dit jaar 12 miljard euro nettowinst verwacht. Het concern verloor deze week al 24 miljard euro aan beurswaarde.
Beleggers vrezen ook dat VW niet de enige autobouwer is die er de kantjes vanaf gelopen heeft. De hele sector deelt vandaag in de klappen. Ook D’Ieteren (-5,7%), dat de VW-merken invoert op de Belgische markt, deelt in de malaise.
Op de Brusselse beurs veerde Fagron (+1,4%) tijdelijk op nadat Marc Coucke bekend maakte dat hij voor de tweede keer in enkele weken aandelen bijkocht. Coucke heeft nu 5,3 procent van Fagron in handen.
Het Franse olieconcern Total (-2,6%) verkocht 10 procent van zijn belang in het Canadese oliezandproject Fort Hills aan het Canadese Suncor Energy voor 310 miljoen Canadese dollar. Total houdt nog een belang van 29,2 procent over in het project.
De Duitse chemiegroep Lanxess (-0,4%) verkoopt de helft van de rubberactiviteiten aan het Saoedische staatsbedrijf Aramco voor 1,2 miljard euro. Lanxess wil deze middelen gebruiken voor schuldafbouw, de inkoop van eigen aandelen en investeringen in nieuwe producten.
Woensdag wordt in de VS reikhalzend uitgekeken naar een vertrouwenspeiling in de Amerikaanse industrie. In Brussel komt TINC met halfjaarcijfers.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier