Tesco ontgoochelt

De grootste Britse distributeur zag voor het eerst in twee decennia zijn nettowinst zakken.

In de eerste jaarhelft van het boekjaar 2012-2013 zakte de nettowinst van Tesco met 11% (jaar op jaar) tot 1,59 miljard GBP. De nettowinst komt daarmee net onder de verwachtingen uit. De grootste schade zit bij de bestaande winkels in de Britse thuismarkt, waar een groei van amper 0,1% in het tweede kwartaal de terugval van 1,5% in het eerste kwartaal niet kon compenseren. Oorzaak is niet alleen de recessie, maar ook de agressieve concurrentie van Sainsbury die al enkele jaren zijn prijzen zeer scherp heeft bijgesteld.

De omzet van Tesco leed ook onder de beperking van de openingsuren die in Zuid-Korea, zijn tweede grootste markt, werd ingevoerd. Door de concurrentiedruk, in combinatie met een stijging van de kosten, deed de nettowinstmarge zakken naar 4,87% (van 5,51% een jaar geleden).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content