Pierre Huylenbroeck
‘Tart de boosaardige beurssirene’
De beurs ‘timen’ is een onbegonnen zaak. Wie naar de beurs trekt laat zich beter niet leiden door het sentiment van het moment en de diarree van adviezen in gespecialiseerde kranten en tv-zenders. Zo luidt het advies van Pierre Huylenbroeck, uitgever van Mister Market Magazine.
Elke maandag laten we een prominente stem uit de financiële wereld aan het woord. Vandaag: Pierre Huylenbroeck, uitgever Mister Market Magazine, bestuurder Vlaamse Federatie van Beleggers (VFB) en ex-hoofdredacteur De Tijd.
Mijn vorige bijdrage had die verdomde speculatietaks als thema. Ik kan moeilijk twee keer op rij hetzelfde onderwerp kiezen, ook al zijn de exuberante beursbelastingen hier te lande helaas brandend actueel. U kan het artikel overigens nog lezen in de Moneytalk-rubriek ‘Financiële experten aan het woord’, onder de titel: ‘Wie is hier de speculant?’
Vandaag heb ik het over geheel iets anders. Timing.
Hoe succesvol bent u als belegger op de beurs? De return waarmee u mag pronken – of mogelijk niet – wordt in hoge mate bepaald door het instapniveau. In verrassend hoge mate zelfs. Dat instapniveau is gewoon een cruciale factor.
Iemand die begin maart 2009 met 10.000 euro Belgische aandelen had gekocht, zou zes jaar later 25.800 euro hebben. Dat is een jaarlijks gemiddelde return van 17 procent. Iemand die diezelfde 10.000 euro amper zes maanden vroeger in diezelfde Belgische aandelen had belegd, begin september 2008 dus, zou in juli 2015 14.300 euro aan papieren tegenwaarde van die aandelen hebben. Een gemiddeld jaarlijkse return van 5,5 procent. Indien u in mei 2007 uw 10.000 euro naar de Brusselse beurs had gebracht, heeft u vandaag 9.200 euro – dus een return van -1 procent. Een verlies, dus, na acht jaar beleggen.
Geen wonder dat de beurs ook wordt omschreven als ‘tempel van de spijt
De rendementen lopen gigantisch ver uiteen, ziet u. Nochtans is het aandelenpakket identiek, enkel de instaptijdstippen verschillen.
Dit is tevens het bewijs van de boosaardigheid van de beurs. Die valse sirene lokte op het hoogtepunt van 2007 de argeloze spaarder naar zich toe en joeg diezelfde spaarder op het dieptepunt van 2009 ver weg. We kochten zo gretig op de top en we verkochten zo angstig op de bodem. Geen wonder dat de beurs ook wordt omschreven als ‘tempel van de spijt’. Geen wonder ook dat de wijze professor Roland Van der Elst ooit poneerde: ‘De beurs is er niet voor u’.
De realiteit is dat niemand u kan zeggen wanneer het een gunstig moment is om in de beurs te stappen. Was 13 oktober 1987 een gunstig moment? Niets leek het tegendeel te suggereren. Velen kochten dus die dag. Een week nadien, 20 oktober 1987, waren alle aandelen gemiddeld 25 procent goedkoper en mochten we Zware Maandag toevoegen aan het lexicon van beurscrashes. Was die 20ste oktober van 1987 dan een gunstig moment? O ja, beslist. Zowat het gunstigste moment dat men zich kan inbeelden. Alleen leek dat niet zo die dag. Alles leek te suggereren dat alle beursgeld pijlsnel naar de haaien ging. Weinigen kochten toen.
Om maar te zeggen: we kennen de toekomst niet. Tracht de beurs niet te ‘timen’ door uw instapmoment in te schatten op basis van het sentiment van het moment en de diarree van adviezen in gespecialiseerde kranten en tv-zenders. Dat is niet enkel zinloos, dat is schadelijk bovendien. U zal kopen als het duur is en verkopen als het goedkoop is.
Laat u zich niet afschrikken door ‘de crash is nabij’-profetieën
Wat moet u dan wel doen? Gespreid beleggen is een goed idee. Elke maand of elk kwartaal of zelfs elk jaar op hetzelfde tijdstip doet u voor een vast bedrag een aankoop. Ongeacht de sfeer van de dag. Laat u zich niet afschrikken door ‘de crash is nabij’-profetieën, laat u niet meeslepen door ‘dit aandeel gaat geheid vertienvoudigen’-prognoses (of is het ‘paragnoses’?). En houd vast aan dat vaste bedrag – of dat nu 50, 1.000 of 5.000 euro is. Op die manier zal u voor dat bedrag meer aandelen kopen als ze goedkoop zijn en minder als ze duur zijn. U tart die boosaardige beurssirene. U bent haar te slim af. Goed zo!
Pierre Huylenbroeck is uitgever van Mister Market Magazine, een digitaal tweewekelijks tijdschrift voor nieuwsgierige beleggers.
"Analyses over beleggen, verzekeren, portefeuille beschermen en meer"
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier