Spanje doet Kinepolis pijn
De bioscoopuitbater Kinepolis kreeg in het eerste halfjaar 2,1 procent minder bezoekers over de vloer, vooral een gevolg van de crisis in Spanje. De winst groeide nog wel, maar de beleggers kijken vooral naar de sombere vooruitzichten.
De 22 complexen van Kinepolis kregen 9,4 miljoen mensen over de vloer, tegen 9,6 miljoen in de eerste helft van 2011. In België en Frankrijk was er nog een lichte groei (respectievelijk +1,4% tot 4,4 miljoen en +0,2% tot 3,1 miljoen), maar die werd tenietgedaan door de daling van 12,1 procent in Spanje (tot 1,8 miljoen).
Dankzij de strategie om meer inkomsten per bezoekers te halen, daalden de inkomsten uit tickets maar met 0,9 procent. De verkoop in de zalen (dranken, snacks,…) stegen met 5,3 procent dankzij het succes van de selfservices. De omzet steeg ook met 5,3 procent tot 117,3 miljoen euro. 4,6 miljoen daarvan komt van overgenomen reclameregie Brightfish.
Het bedrijfsresulaat groeide met 12,1 procent naar 22,2 miljoen dankzij een strikte kostenbeheersing. De nettoschuld steeg van 76,5 naar 104,8 miljoen, een gevolg van het inkoopprogramma van eigen aandelen voor 30,7 miljoen euro. De courante nettowinst steeg daardoor ook maar met 9,6 procent. Het inkoopprogramma werd deze week afgesloten. 15 procent van de aandelen werd ingekocht en wordt weldra vernietigd.
De groep is voorzichtig voor de toekomst. De verhoging van de btw op tickets dreigt het bezoekersaantal in Spanje nog meer te doen dalen, en de juli en augustus waren al slechte maanden.
Cédric Boitte
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier