Recordstijging voor Melexis: waarom het een veiligere investering is dan veel autobedrijven

Marc Biron, CEO van Melexis © Melexis
Sebastien Marien Redacteur bij Trends
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Melexis, de Belgische ontwikkelaar van chips, ziet zijn aandeel met zo’n 20 procent de hoogte ingaan. “Dit is het schoolvoorbeeld van een opluchtingsrally”, weet beursanalist Danny Reweghs van Trends Beleggen. Hij ziet dat de chipmaker structureel wordt onderschat, hoewel die telkens de verwachtingen waarmaakt.

Met een kwartaalomzet van 241,8 miljoen euro deed Melexis 6 procent beter dan een jaar eerder en conform wat analisten hadden verwacht. De winst voor intresten en belastingen kwam uit op 63,7 miljoen euro, of 4 procent hoger dan een jaar eerder en licht hoger dan verwacht. Netto rest bijna 53 miljoen euro, wat ook 4 procent beter dan een jaar eerder en meer dan verwacht is.

CEO Marc Biron zegt in een toelichting op de cijfers dat de voorraadcorrecties in enkele productlijnen, die in de jongste kwartalen zichtbaar waren, achter de rug zijn. Het bedrijf kan profiteren van de groeiende vraag naar halfgeleiders in de autosector door de elektrificatie en de toenemende behoefte aan comfort- en veiligheidstoepassingen.

Puike cijfers, maar niets wat analisten verrast. De markt, daarentegen, reageert fors en duwt het aandeel 19,90 procent hoger op het moment van schrijven. “Dit kan de grootste dagstijging worden sinds Melexis op de beurs noteert”, merkt Danny Reweghs op. “Het is ook het schoolvoorbeeld van een opluchtingsrally.”

Onterechte argwaan

“Melexis levert voornamelijk chips aan de auto-industrie en in die markt heerst al maandenlang onzekerheid. Het is de meest gehate sector van het moment. De verkoop is verzadigd en de beleggers vreesden dat dat zou afstralen op Melexis. Beleggers die in chips investeren, zijn sterk gefocust op alles wat met artificiële intelligentie te maken heeft. Maar dat is uitgerekend een golf waarop Melexis niet kan meesurfen. Als Melexis dan zijn verwachte omzetstijging waarmaakt, leidt dat tot een grote opluchting in de markt.”

‘Al maandenlang zakt de koers door onterechte argwaan. Als dan de resultaten komen, zien beleggers plots dat het aandeel spotgoedkoop is’

Danny Reweghs, Trends Beleggen

De analist benadrukt dat Melexis een goede reputatie heeft als het om verwachte resultaten gaat. “Veel sectorgenoten zitten er vaak naast, maar niet Melexis. Al maandenlang zakt de koers door onterechte argwaan. Als dan de resultaten komen, zien beleggers plots dat het aandeel spotgoedkoop is. Vervolgens plaatsen ze kooporders. Melexis heeft alle kennis en ervaring om zijn resultaten juist in te schatten.”

Volgens Reweghs is de keuze voor het Melexis-aandeel veiliger dan een investering in de meeste autobedrijven. “De automarkt kent een opkomst van Chinese merken, die de traditionele spelers uitdagen. Anderzijds raakt de markt van luxewagens verzadigd en verschuift de focus naar goedkopere modellen en hoge volumes. Bovendien is het een komen en gaan van subsidies in bepaalde landen. Het is moeilijk op die snelle veranderingen in te spelen. Maar of auto’s nu Chinees of Europees zijn, groot of klein: Melexis kan zijn chips blijven verkopen.

Gebrek aan ambitie?

Waar komt die structurele onderschatting vandaan, terwijl Melexis keer op keer de verwachtingen waarmaakt? Danny Reweghs is ervan overtuigd dat de verankering op de Brusselse beurs daar een rol in speelt.

“Als het chipbedrijf op een van de Amerikaanse beurzen zou noteren, dan zou het aandeel de voorbije maanden nooit zo diep zijn gezakt. In België is de liquiditeit lager en krijg je extreme reacties te zien. Misschien getuigt het ook van een gebrek aan ambitie dat Melexis nooit de stap naar de Verenigde Staten heeft gezet. Dat zou een logische stap zijn, maar het is ook een verhaal met meerdere kanten. In de VS zou Melexis sneller het doelwit worden van een overnamepoging en dat wil het bedrijf misschien vermijden.

Melexis behoudt de vooruitzichten voor het volledige jaar: een omzet van ongeveer 1 miljard euro, een brutomarge boven 44 procent en een bedrijfsmarge boven 25 procent.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content