OPEC-geruchten helpen aandelenmarkten aan winst
Moegetergde beleggers konden vrijdag even op adem komen. De Europese aandelenmarkten gingen hoger, met dank aan het herstel van de olieprijs.
Die steeg na geruchten dat steeds meer OPEC-leden gewonnen zijn voor het terugdringen van hun productiequota in een poging de olieprijs te ondersteunen. De energieaandelen profiteerden het meest van de geruchten. Bodemvissers pikten vandaag ook de fel geplaagde bankaandelen op. De Bel-20-index eindigde de dag met een winst van 2,33 procent. Alle aandelen in de sterindex gingen hoger. Sterkste stijgers waren Delta Lloyd (+5,23%) en Solvay (+3,67%).
Lotus Bakeries (-0,87%) boekte in het voorbije jaar een omzet van 411,6 miljoen euro, 18 procent meer dan het jaar daarvoor. De interne omzetgroei van 13 procent is volledig te danken aan de merkproducten, met als sterkhouders de speculooskoekjes (Biscoff), de speculoospasta, de Dinosaurus-koekjes en de wafels. Zonder rekening te houden met gunstige wisselkoerseffecten kwam de groei uit op 11 procent. De recurrente bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen ging 23,2 procent hoger naar 82,6 miljoen euro. De nettowinst klokte 23,5 procent hoger af op 45,4 miljoen euro of 57,5 euro per aandeel. Het brutodividend wordt opnieuw opgetrokken, dit keer van 12,4 naar 14,2 euro per aandeel. Om het groeiende succes van zijn producten in het buitenland op te vangen, gaat Lotus flink investeren, zowel in de vestigingen in eigen land als in een volledig nieuwe fabriek in de Verenigde Staten. De investeringen, samen met drie overnames, hebben de schulden het voorbije jaar doen stijgen van 20,2 naar 163,9 miljoen euro.
Renault (-0,76%) zag zijn omzet het voorbije jaar met 10 procent stijgen tot 45,3 miljard euro. De bedrijfswinst ging 44 procent hoger naar 2,32 miljard euro _ aanzienlijk beter dan de gemiddelde analistenverwachting van 2 miljard euro. De winstmarge steeg van 3,9 naar 5,1 procent van de omzet. De Franse autobouwer _ de derde grootste van Europa _ dankt de goede resultaten onder meer aan het succes van de Renault Captur mini-SUV, de Kadjar SUV, de Trafic-bestelwagen en de Dacia Logan. De winst werd negatief beïnvloed door een afschrijving van 225 miljoen euro op Renaults belang in AvtoVaz, de grootste autobouwer van Rusland en bekend van de iconische Lada. AvtoVaz biechtte een recordverlies op van 73,8 miljard roebel door de malaise in de Russische automarkt. Sinds 2012 is de verkoop van auto’s in Rusland gehalveerd door de recessie en het forse waardeverlies van de roebel.
ThyssenKrupp (+8,68%) dook in het eerste kwartaal van zijn boekjaar in het rood. Het verlies bedroeg 23 miljoen euro, tegenover een winst van 50 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. De brutobedrijfswinst ging 26 procent lager tot 234 miljoen euro. De omzet zakte met 5 procent naar 9,55 miljard euro. De Duitse staalproducent wordt, net als zijn westerse sectorgenoten, hard getroffen door het goedkope Chinese staal dat de Europese markten overspoelt. China kent een overcapaciteit aan staalproductie op een moment dat de vraag naar staal er slabakt door de economische vertraging. De Europese Unie voerde al importtarieven in op bepaalde Chinese staalproducten en zou verdere stappen overwegen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier